Bonus-guttene om bord på flyet til Barcelona, fra venstre Eirik Tuverud Kamphus, Thomas Lone og Tore Dyrseth. Eirik samler poeng til gullkort hos det greske flyselskapet Aegean, det er raskest å oppnå. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyet har akkurat landet i Barcelona. Passasjerene toger ut, omsider kan de gå løs på tilbudet den katalanske hovedstaden har å by på. Og det er ikke lite.

Men syv av passasjerene på SAS-flyet denne søndagen har slett ingen planer om å gjøre byen.

De er ute på et mye viktigere oppdrag. De er på bonuspoengjakt, og skal fylle opp EuroBonus-kontoen. Ikke for å få gullkortet, det har de fleste av dem allerede. Nei, nå er det Diamantkortet som gjelder. Det nye og gjeveste av alle bonuskort hos SAS.

Dette er målet

Målet for karene på bonusjakten er dette bonuskortet hos SAS, diamantkortet.

Med Diamant-kortet i lomma og god beholdning på bonuskontoen er målet nådd. Da kan de sikre seg bonusreiser på business class eller oppgradere seg til første klasse raskere enn med lavere statuskort. Dessuten får de fri tilgang på flyplasslounger verden rundt. — Bonuspoengene jeg får på denne og andre turer gjør det mulig for meg og familien min å fly første- eller businessklasse for en billig penge på feriereiser til Asia og USA. Jeg prioriterer komfort, jeg ville aldri finne på å reise langt på en trang økonomiklasse. Aldri, sier Thomas Lone.

I det skjulte

Han er av de sju som er med på dagens poengtokt. Flere av de andre ber om ikke å bli navngitt i avisen, de vil helst ikke vise venner og kolleger hva de holder på med.

Alle sammen utgjør de en sær, liten gruppe nordmenn. Kanskje rundt 200 personer. De har kastet seg på en aktivitet som få kjenner til men som internasjonalt er kjent under navnet milage run .

Det handler om å gjøre noe de elsker. Reise med fly.

Masse.

Mat og drikke

Klokken er 11.54 og tre poengjegre går i land på flyplassen i Barcelona. Foto: Knut-Erik Mikalsen

På turen til Barcelona vekker gruppen raskt stor oppmerksomhet hos kabinpersonalet, som ikke har vært borti denne aktiviteten før.De okkuperer de fleste av de dyreste setene på denne flyvingen, og blir rundhåndet traktert med mat og drikke. Purseren synes jo det er en litt merkelig gruppe, men ønsker dem «fint opphold i Barcelona» med en ikke så liten snert av ironi når de forlater flyet.

— Vi landet et kvarter før ruteplanen så nå få dere ekstra tid på flyplassen før vi sees igjen, sier kabinsjefen når følget toger ut.

En drøy halvtime senere – etter en kjapp tur i flyplassloungen og en røyk for noen - står de i flydøren igjen, klare for å ta fatt på siste del av dagens «poengtur.» Tilbake til Oslo. Farvel Barcelona flyplass.

Betaler selv

Dette dreier seg hovedsakelig om personer som må reise på egen regning for å oppnå høyeste status, derfor bruker de ikke få tusen i året på å holde seg med de edleste bonuskortene.

Thomas er småbarnsfar og hadde pappapermisjon i fjor, det gjorde et mulig å ta hele 52 enkeltreiser. Gullkortet hans er ikke nok:

— Nå sikter jeg mot det nye Diamant-kortet til SAS, og da må jeg ha 100.000 poeng. Det skal jeg klare, sier han. Årlig drar han inn rundt dobbelt så mange poeng, på flyreiser og kredittkortbruk.

Tipser hverandre

Kl.12.30: Farvel Barcelona. Oppholdet på flyplassen i Barcelona varte i vel en halv time. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Poengene gir ham ikke bare status som viktig kunde, men gjennom å bruke tusenvis av kroner fra egen kasse på denne måten får han også opparbeidet seg så mange poeng at det dekker billettprisen for nye reiser. Å oppgradere seg til bedre klasse og mer eksklusiv reiseopplevelse på langreiser er også innen rekkevidde med bonuspoengene.— Jeg liker å reise, forteller Thomas. Det gjelder å finne flyreiser som gir maksimalt med poeng i forhold til billettprisen. Derfor har disse karene sin egen tråd på nettsidene Bonusfeber.no og Flyprat.no, norske nettsider for fly- og reiseinteresserte.

De bruker mange timer med prissjekk og tipser hverandre om attraktive reiser som kan gi maksimalt med bonuspoeng. Rutene til Spania er spesielt populære, her er konkurransen og pristilbudene gode, og poenguttellingen stor.

To turer, gullkort i lommen

Slik oppdaget en annen av dagens turfølge, Tore Dyrseth, at det var mulig å tjene tusenvis av poeng og gullkort hos EuroBonus på å ta to kveldsturer til Praha. SAS EuroBonus kjørte i det tidsrommet en kampanje som medførte at dersom man tok bare to rundturer fra Oslo til en flyplass utenfor Norden i Plus-klassen var premien et gullkort.

Det gjorde at han sporenstreks bestilte to rundturer til den tsjekkiske hovedstaden, to torsdager på rad. Han snudde på flyplassen og dro hjem med samme fly. To besøk på flyplassen i Praha, så hjem igjen og kunne bare vente på bonuspoeng og gullstatus tikkende inn i bonuskontoen.

— Om jeg har vært inne i byen? Nei, aldri. Men det kan bli en tur nå i vår. Med en så fin flyplass er byen sikkert også fin...

Kontoen fylles

For å få poeng som kan føre til høyeste bonuskortstatus må man reise med fly. Men disse karene lar få sjanser gå fra seg til å øke selve bonuskontoen.

De har utstyrt seg med diverse kredittkort der all bruk gir poeng inn på kontoen. De bruker krediitkort som er knyttet til bonuskontoen. Slik får de bonuspoeng på helt vanlige innkjøp.

Når rute SK 4686 tar bakken på Gardermoen etter en tur til Barcelona som har vart i sju timer er oppdraget utført. Da er det bare å vente på at det skal tikke inn 10,000 poeng på bonuskontoen hos SAS til de som har gullkort. Dermed rykker Diamant-kortet litt nærmere.

Litt gærne

De har nok en følelse av det for de fleste utenfor den lille gruppen av «milage runners» fortoner en slik aktivitet seg som fullstendig absurd.

Tore Dyrseth innrømmer at det kan stilles spørsmålstegn ved denne aktiviteten:

- Noen sier at dette må være det rene, skjære galskap. Og det er jo noe i det, litt gale er vi jo...