Det er ikke hverdagskost at et norsk selskap er viet omtale på lederplass i en av de største avisene i USA.

Det har nå skjedd med Bjørn Kjos og Norwegian. Og avisen, med et opplag på over 2 millioner solgte aviser, gir full støtte til Norwegians lavprisruter mellom USA og Europa.

— Veldig hyggelig for oss, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Aftenposten:

— Ikke minst er det gledelig at noen gjennomskuer propagandaen til den amerikanske pilotforeningen og ser at Norwegians nysatsing er kjærkommen, sier Sandaker-Nielsen.

USA Todays lederartikkel.

USA Today er klar i sin konklusjon om å støtte Norwegians opplegg: — Med mindre kritikerne kan vise at Norwegian gjør noe som fører til svekket sikkerhet eller er ulovlig, bør den amerikanske regjeringen la NAI (Norwegian Air International, red. anm.) få fly, skriver avisen.

Lobbyvirksomhet

Lederartikkelen tar for seg den striden som har vært etter at Norwegian lanserte sine langruter mellom Europa og USA med EU-lisens. Den amerikanske pilotforeningen har drevet en omfattende og intens lobbyvirksomhet for å stanse Norwegian fordi Kjos vil fly også rutene til og fra USA med både asiatisk og amerikansk mannskap.

Pilotene har ment at bruk av asiatisk mannskap strider mot avtaleverket mellom USA og EU, og derfor bedt det amerikanske DOT (Transportdepartementet) om å si nei til Norwegian. Denne saken er nå til behandling i departementet.

Storavisen USA Today, som kniver med Wall Street Journal om å være den aller største på papir, mener at amerikanske myndigheter ikke bør legge avgjørende vekt på argumentasjonen fra pilotforeningen. Avisen skriver at Norwegian vil gi også amerikanerne billigere flybilletter enn det som er tilfellet i dag der tre ulike flyallianser dominerer markedet. Avisen oppgir at en typisk tur/retur-billett i dag koster 1000 dollar, mens Norwegian kan tilby den til rundt 194 dollar hver vei.

Avisen skriver også at selskapet kan operere med lavere billettpriser bl.a. fordi det sørger for å redusere sine kostander ved å investere i nye og drivstoffeffektive fly, Boeing 787 Dreamliner.