Norwegian har bestemt seg for å ta til motmæle mot den amerikanske pilotfotreningen ALPA. Det skjer i form av at selskapet nå rykker inn helsides annonser i en av de største avisene i USA, Washington Post.
Dermed svarer Norwegian på samme måte og i samme avis som ALPA. Nylig brukte den mektige pilotforeningen millioner av dollar med flere store annonser i bl.a. Washington Post der de advarte mot å gi Norwegian trafikkrettigheter med sin irske EU-lisens på flyruter til og fra Europa.
«Ulv i fåreklær»
«Deny NAI», het det i annonsen. Det innebærer en oppfordring til amerikanske myndigheter om å si nei til Bjørn Kjos' langrutesatsing med utgangspunkt i selskapets irske lisens som skjer under navnet Norwegian Air International (NAI).
Pilotene har drevet en intens kampanje mot Norwegian over lang tid, bl.a. med en egen markering i Norge.
Pilotene har fremstilt selskapet som en «ulv i fåreklær» som vil ødelegge for amerikanske flyselskaper og true amerikanske flyjobber.
Tar igjen
Nå tar Norwegian igjen med samme mynt, og satser som ALPA på å rykke inn flere helsides annonser i Washington Post. Den første står i avisen i dag:
— Vi kan ikke la slike usaklige påstander stå ubesvart og velger derfor å rykke inn en helsides annonse i Washington Post der vi kommuniserer våre viktigste budskap: Vi skaper amerikanske arbeidsplasser, gir amerikanerne billige billetter til Europa og ikke minst sørger for sunn konkurranse i luftfarten. Det er viktig at disse budskapene gjentas overfor beslutningstakere i Washington DC, slik at vi kan få fortgang i behandlingen av søknaden vår, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.
«Ventetiden over»
I annonsen spør Norwegian om «hvor lenge må amerikanerne vente på flere amerikanske jobber, billigere billetter, et løft for økonomien og sunn konkurranse for de etablerte flyselskapene?»
Og svarer selv: «Med NAI på ruter til og fra USA er ventetiden over.»
Selskapet skriver at de etablerte selskapene har fått anledning til å ta høye priser alt for lenge.
— Fordi de kan, som det heter i annonsen. Selskapet lover et lavere prisnivå hvis det blir gitt ja på søknaden om lisens for NAI.
Koster mye
Han vil ikke si hvor mye penger Norwegian bruker på denne kampanjen:
— Nei, jeg ønsker ikke å oppgi noe beløp, men det er vel ingen hemmelighet at en annonse i Washington Post koster mer enn i Aftenposten.
Den første annonsen står på trykk i dag, den skal rykkes inn et par ganger til i neste uke.
Selskapet venter ennå på at det amerikanske Transportdepartementet (DOT) skal komme med et svar på Norwegians søknad om å få fly langrutene fra Europa med sin nye EU-lisens.
Norwegians søknad har fått stor oppmerksomhet i USA.
Selskapet regner med at ca 30 prosent av passasjerene på rutene til og fra USA er amerikanere.