— Løftet på over 18.000 tonn er noe av det tyngste en konvensjonell kran har gjort noen gang, heter det i en pressemelding fra Frigstad Offshore.

Det dreier seg om at dekket til superriggen Frigstad Kristiansand er blitt løftet på plass på understellet ved CIMC Raffles-verftet i Yantai, Kina. Dermed er en viktig milepæl passert.

Planen nå tilsier at Frigstad Kristiansand skal leveres ferdig i løpet av andre kvartal 2017. Den første av de to eksemplarene av verdens aller største borerigg, Frigstad Shekou, skal være ferdig kommende høst. Begge skal drives av Frigstad Offshore, eid av riggründer og kristiansander Harald Frigstad (63). Og begge vil ha boreutstyr levert av NOV i Kristiansand.

Depressivt

Så er som kjent markedet depressivt.

— Det er god interesse og høy anerkjennelse av riggens spesifikasjoner hos potensielle oppdragsgivere, til tross for et trått marked. Vi jobber aktivt med beskjeftigelse av riggene og har blitt shortlistet i et par pågående budprosesser, men det er ikke tildelt noen kontrakt ennå, skriver finansdirektør Dag Frigstad i Frigstad Offshore i en e-post til Fædrelandsvennen.

Her taler riggründer Harald Frigstad under seremonien som fulgte gigantløftet. Foto: Frigstad Offshore

Harald Frigstad selv sa dette til avisen i februar:«Markedet faller og vil fortsette å falle. Dagratene har allerede sunket fra 350.000 dollar til 300.000 dollar og skal nok enda lengre ned. Oljeprisfallet gjør at oljeselskapene holder pusten, og det enkleste de kan gjøre er å stoppe leteprogrammer. Følgelig er det ikke mange jobber å by på, men noen finnes det tross alt, og vi har lagt inn anbud på flere. At våre rigger er 10-20 prosent mer effektive enn andre rigger av femte eller sjette generasjon, bør være til hjelp. I beste fall innbringer det 50.000 dollar per dag. (...) Riggene er utstyrt for full, dobbel boreaktivitet og har mer plass til dekkslast enn konkurrentene. Oppsummert har de suveren teknisk kapasitet.«

Mange ledige

Samtidig med at Frigstad Offshores pressemelding tikket inn, publiserte nettstedet Sysla.no en artikkel med tittelen «Nå er snart halvparten av riggene i Norge uten oppdrag».

— Nå er 13 rigger uten kontrakt, frem mot sommeren øker antallet til 18. Offshore.no har talt over antall rigger som kan bore på norsk sokkel denne våren. Opptellingen viser at av 41 rigger vil 18 stå uten kontrakt når vi tar sommerferie, slik ståa er nå. (...) Per 1. januar 2016 ligger 27 prosent av de norskkontrollerte riggene i opplag, eller er mellom kontrakter, ifølge den ferske konjunkturrapporten til Norges Rederiforbund. Offshore-entreprenørene forventer en betydelig økning i antall rigger i opplag, heter det i artikkelen.

For ordens skyld: De to Frigstad-riggene er ikke tiltenkt å operere på norsk sokkel, men overkapasiteten der gjenspeiles også globalt.