KRISTIANSAND: — Den første riggen, som skal hete Frigstad Shekou, skal være ferdig i oktober. Den andre, Frigstad Kristiansand, kommer et halvt år etter, forteller Harald Frigstad (63).

Han sitter i et møterom i Frigstad-gården i Kvadraturen i Kristiansand og snakker om verdens to største borerigger, som nærmer seg ferdigbygd fra verftet i Kina. Nå er de altså kommet så langt at den høytidelige dåpsseremonien så smått er i sikte. Her er et utdrag fra en fersk pressemelding fra Frigstad Offshore, hvor navnene på de to D90-riggene av Frigstad-design først ble offentliggjort:

"Selv med bare 85.000 innbyggere er Kristiansand Norges femte største by. Den ble grunnlagt i 1641 og har stolte, maritime tradisjoner. I dag er byen hjem for en rekke olje- og gassvirksomheter i verdensklasse, og et viktig senter for avansert teknologi og utstyr for den globale boreindustrien.

Kristiansand er dessuten hjembyen til Mr. Harald Frigstad, grunnlegger og styreformann i Frigstad Group.

(...) Fra å være én av flere fiskerlandsbyer ved munningen av Perleelven, er Shekou nå en del av Shenzhen. Shenzhen er en av Kinas raskest voksende byer, med 15 millioner innbyggere og en av verdens travleste havner. Shekou er også hjembyen til CIMC Group og CIMC Capital." (Som er Harald Frigstads finansielle partner og verftspartner i prosjektet, red.anm.)

Harald Frigstad foran en modell av en D90-rigg. I lokalene sine i Kvadraturen har han blant annet også en modell av boreriggen Haakon Magnus, som i sin tid ble starten på oljeeventyret for Sørlandet generelt og Bjarne Skeie spesielt – samt for Harald Frigstad selv. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Fallende rater

— To spell nye gigantrigger og et marked hvor det nesten ikke bores etter olje til havs?

— Markedet faller og vil fortsette å falle. Dagratene har allerede sunket fra 350.000 dollar til 300.000 dollar og skal nok enda lengre ned. Oljeprisfallet gjør at oljeselskapene holder pusten, og det enkleste de kan gjøre er å stoppe leteprogrammer. Følgelig er det ikke mange jobber å by på, men noen finnes det tross alt, og vi har lagt inn anbud på flere. At våre rigger er 10-20 prosent mer effektive enn andre rigger av femte eller sjette generasjon, bør være til hjelp. I beste fall innbringer det 50.000 dollar per dag, antyder Harald Frigstad.

Dette bildet av Frigstad Shekou er tatt fra en annen vinkel og i snøvær. Kjennere av borerigger, som det er mange av på Sørlandet, vil se at boreanlegget i NOVs gråfarge er på plass. Med andre ord: Det går fremover. Foto: Frigstad Offshore
Dette er Frigstad Shekou, nummer én av de to superriggene Harald Frigstad står bak, i tett samarbeid med kinesiske CIMC Group. Nummer to skal hete Frigstad Kristiansand. Det dreier seg om verdens største borerigger, intet mindre. Foto: Frigstad Offshore

— Hva er riggenes største fortrinn?

— At de er utstyrt for full, dobbel boreaktivitet, samt at de har mer plass til dekkslast enn konkurrentene. Oppsummert har de suveren teknisk kapasitet.

Dyr alternativ energi

At oljealderen er over, vil han ikke høre snakk om.

— Alternative energiformer som vind, sol eller atomkraft er for dyre, eller de monner ikke - i alle fall ikke i transportsektoren. Kullkraftverkene kan med fordel avvikles, men hydrogen, for eksempel, er dyrt å fremstille. Forbenningsmotoren kom sent på 1800-tallet og har vist seg så levedyktig at den vil fortsette å være her lenge ennå. Utslippene kan imidlertid tas vare på og renses. Man må bare være villig til å betale prisen, sier riggründeren.