Plattformbeina er på plass og dekket senkes. Det skjer med millimeterpresisjon. Foto: Frigstad Offshore
Puh – der var det gjort! Nå kan skruingen og sveisingen begynne. Foto: Frigstad Offshore

— Vi får kanskje ikke veldig gode kontrakter med en gang, men når oljeselskaper og riggoperatører ser hvor effektive våre rigger er, skal det nok gå bra, sier Harald Frigstad (63) og antyder dagrater på opp mott en halv million dollar.

Harald Frigstad.jpg Foto: Frigstad Deepwater Ltd.

Riggründeren fra Kristiansand, med mange år bak seg i Singapore, kan notere seg for nok en milepæl: Dekket er heist på plass på plattformbeina. Frigstad Deepwater Rig Alfa fremstår visuelt som verdens største og sterkeste borerigg, om enn i tidlig stadium og fortsatt uten boreutstyret fra NOV på plass. Den nitidig planlagte operasjonen ved Yantai CIMC Raffles-verftet i Kina, med løft på 18.000 tonn, gikk bra. Faktisk er det et av de største løftene verden har sett.

To stykker

Som Fædrelandsvennen har meldt tidligere, bestilte Harald Frigstad like godt to eksemplarer av gigantriggene tilbake i desember 2012. Frigstad-organisasjonen i Kristiansand og Singapore har selv designet dem. Begge er nå under bygging hos Yantai, og skal etter planen leveres i henholdsvis andre halvår 2016 og første halvår 2017. Det er nummer én som når har fått dekk og bein koblet sammen.

Men så var det markedet, da. For tiden er det jo preget av kollektivt tungsinn.

— Markedsføringen har startet. Vi opplever at de fleste oljeselskapene har langsiktig syn på boring og produksjon på ultradypt vann, som våre D90-rigger er designet for. Det gir en annen langsiktighet enn i det amerikanske markedet for skiferolje, for eksempel. Der er det jo full stopp nå. Så jeg er optimist i det store bildet. Riggene våre er opptil 20 prosent mer effektive enn konkurrentenes og kan bore i sterk strøm og hardt vær, eksempelvis på Brasils nordside. Der er forholdene slik at det ikke holder med et boreskip, fremholder Harald Frigstad.

Han legger også vekt på det finansielle.

— Vi er heldig stilt; riggene er fullfinansiert fram til levering, og vi er ikke avhengig av hverken børser eller banker. Og så er det sånn at bak mørke skyer skinner sola. Den kommer nok fram igjen etter hvert. At lav oljepris medfører mer bruk av olje, og følgelig større etterspørsel på sikt, taler til vår fordel. Det samme gjør det at vi går inn i et par år nå hvor mange eksisterende rigger vil bli skrapet. Den som overlever influensaepidemien, får det bra etterpå! oppsummerer Frigstad.

5,7 milliarder per stykk

Tidligere er det blitt antydet at prisen per rigg ligger rundt 700 millioner dollar. Med dagens dollarkurs på 8,20 betyr det 5,7 milliarder kroner. Og når Harald Frigstad legger vekt på at finansieringen er på plass, er det kjent i bransjekretser at pengene kommer fra samme system som verftet inngår i. Som han har uttalt til Fædrelandsvennen tidligere:

— Det er mye penger i Kina, både statlig og privat, og landet vil lengre opp i næringskjeden.

Opsjon på fire til

Så hører det med til historien at Frigstad også har avtale - opsjon - om å kunne bestille ytterligere fire rigger fra det samme verftet.

— Riktignok har vi tett dialog med store utstyrsleverandørene og verftet for å se om det er mulig å dra nytte av et magert marked, og dermed kunne bygge flere rigger til en rimelig pris, men så langt har vi ikke slått til, sier Harald Frigstad.

— Timing er en viktig faktor, understreker han.