— Den svake norske kronen medfører økte priser på alt som importeres til Norge. Det påvirker oss også, og dersom den svake kronen holder seg, vil vi se dyrere varer fremover, sier toppsjefen Peter Ruzicka til Aftenposten på merkevareselskapet Orklas resultatfremleggelse torsdag morgen.

Etter flere år med restruktureringer og bytte av toppsjef, var det viktig for Peter Ruzicka å vise at den nye organisasjonen kunne levere gode resultater.

Selskapet, som er mest kjent for pizzaen Grandoisa og som har Stein Erik Hagen som styreformann, var svært fornøyd med seg selv da de la frem tallene torsdag morgen.

— Samtidig som vi har jobbet med restrukturering av selskapet, har vi hatt god salgsutvikling, sier en tydelig fornøyd konsernsjef.

Orkla omsatte for 8119 millioner kroner i fjerdekvartal, en liten nedgang fra 8125 fra året før. Driftsresultatet endte på 1015 millioner kroner, noe som ga dem en vekst på 6 prosent i forhold til samme kvartal i 2013..

— Merkevareområdet steg med 7 prosent i fjerde kvartal sammenlignet med samme kvartal 2013. De har hatt tre kvartaler på rad med organsik vekst, marginene øker og kostnadene er redusert, ramser konsernsjefen opp.

Les også lederintervjuet med Peter Ruzica: Hva om det var mine penger?

Ruzicka refererte til sine egne uttalelser for ett år siden om at Orkla skulle bli et rendyrket merkevareselskap og slo fast at de var på god vei.

— Samtidig med denne krevende oppgaven, har vi klart å oppnå bedre drift, sier Ruzicka.

Merkevarejobbing er noe de fortsetter med og målet er å skape sterkere merker og bedre innovasjoner.

Viktig Helmax-pizza

Ruzicka trekker frem frossenpizzaen og peker på den som den viktigste merkevaren for Orkla.

— Grandiosa Helmax var den største innovasjonen i hele dagligvarehandelen i 2014, den ble lansert i første kvartal. Også sportsundertøyet fra Pierre Robert er en stor suksess, sier han før han peker på den nye sjokoladeplaten Polly som et eksempel på å tenke på tvers av merkevarene, noe de skal jobbe mer med.

— Ja, vi er fornøyd med Helmax, det er bare for få lanseringer av denne størrelsen, utdyper han overfor Aftenposten.

— Vi har også jobbet mye med å redusere kostnadene i 2014, og det ser vi resultater av, sier Ruzicka.

Blant annet har de jobbet mye med å få kjøpet av Rieber implementert og dra ut effektivitetsgevinster fra den tidligere Toro-eieren.

— Vi jobber med effektivisering. Det arbeidet er ikke ferdig, det tar tid, sier Ruzicka og legger til:

— Vi har en stor jobb foran oss, men vi går i riktig retning.

Samtidig presiserte han at de vil fokusere på at de får frem den riktige verdien av Orkla, fremfor å gjøre dette arbeidet for raskt.

— Vi skal bli bedre på inovasjon. Vi har en god plan for 2015, bedre enn tidligere år, men vi trenger flere store lanseringer, sier Ruzicka. Derfor har de satt ned en egen gruppe som skal jobb med disse store, og til dels risikofylte prosjektene.

— Det viser seg at det ikke er rom for denne type innovasjoner i det daglige. Det tar mye ressurser, trenger mer support enna dre og de holder på i 2-3-4 år. Derfor har vi laget et innovasjonsråd som skal løfte frem slike innovasjoner, sier han.

Målet er flere lanseringer av typen Helmax gjennom et år.

Svakere krone

Orkla har som så mange andre merket valuttasvigningene den siste tiden.

— Svakere krone har stor betydning for Orkla, sier finansdirektør Jens Bjørn Staff.

— Den svake norske kronen og den svake svenske kronen har preget 2014 og kommer til å prege 2015 også, sier han.

Ruzicka peker på at det får konsekvenser for prisene på Orklas varer, men dersom kronekursen ikke styrker seg, vil Orkla komme bedre ut enn sine konkurrenter.

— Vi er bedre stilt enn de som importerer alt fra utlandet, slik de fleste av våre konkurrenter gjør. Sånn sett kan vi styrke vår konkurransekraft, sier han.

- Neste gang forventer jeg fin hud

Orkla-sjefen kunne ikke dy seg og lanserte det Orkla mener er deres største produktnyhet i år. Det er en serie kremer som lansrees om et par uker i både dagligvarebutikker og parfymerier.

— Dette er den største lanseringen vår siden Define i 2002, sier han og lar det mer enn skinne gjennom at han har stor tro på produktet.

— Dere finner det i alle dagligvarebutikker om et par uker, og jeg forventer at dere kommer tilbake med fin hud ved neste resultatpresentasjon, avsluttet han.