Høyere omsetning innen merkevarevirksomheten sørget for et positivt resultat for Orkla i tredje kvartal.

Fire av selskapets fem forretningsområder forbedret driftsresultatet.

— Vi er ikke fornøyd med resultatet. Spesielt Orkla Foods Norge har ikke levert. Vi jobber med integreringen etter oppkjøpet av Rieber & Søn, og ser at vi har hatt for lite fokus på kundene, sier administrerende direktør Peter Ruzicka i Orkla under dagens resultatpresentasjon.

Sjokoladenyheter en suksess

Selskapet som selger snacks og kos, Orkla Confectionary, gjør det bra.

— Gode innovasjoner som Polly sjokoladebar, viser hvordan vi kan jobbe med streke merkevarer, sa han under presentasjonen og oppfordret alle i salen til å smake på sjokoladen som etter presentasjonen ble delt ut ved utgangen.

Av Orklas omsetning står merkevarevirksomheten for 96 prosent. Selskapet hadde en såkalt organisk vekst på 0,4 prosent i tredje kvartal, og driftsinntektene endte på 7,2 milliarder kroner.

Innenfor merkevarevirksomheten steg driftsresultatet fra 868 til 903 millioner kroner.

Les også:

Det er områdene Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Food Ingredients og Orkla Home & Personal som bidro til den positive salgsutviklingen, mens Orkla Foods og Orkla International hadde tilbakegang.

Vil samarbeide mer

— For andre kvartal på rad oppnår vi omsetningsvekst innen merkevarer, til tross for hard konkurranse i våre hjemmemarkeder. I tiden som kommer må vi imidlertid bruke enda større kraft på innovasjon og merkevarebygging. Samtidig må vi legge til rette for et tettere og bredere samarbeid med de nordiske dagligvarekjedene, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Totalt sett falt riktignok omsetningen med 21 millioner kroner til 7.487 millioner, men selskapet hadde et driftsresultat på 807 millioner, opp fra 622 millioner i tilsvarende kvartal i fjor.

Les også:

Også resultat før skatt ble langt bedre enn i fjor, opp fra 631 millioner kroner i tredje kvartal i fjor til 871 millioner samme periode i år.