— Jeg mener nøkkehullet er en god veiledning for at kundene kan ta litt sunnere valg - ikke sunne, men sunnere. Derfor er det synd at vi og andre ikke har klart å bruke merket godt nok, sier Ruzicka etter at han hadde lagt frem Orkla-resultatene for tredje kvartal i går morges.

Han var ikke fornøyd med tallene han presenterte. Det er særlig Orkla Foods Norge, som blant annet eier merkevarene Stabburet, Nora, Idun og Toro, som ikke har levert godt nok. Skylden legges på den fusjonsprosessen med Rieber & Søn.

Skal nøkkelhullsmerke

Aftenposten avslørte denne uken at flere leverandører unnlater å merke produkter som kunne vært nøkkelhullsmerket, fordi inntjeningen er for dårlig. Orkla-eide Stabburet var ett av selskapene som ble trukket frem. Blant annet er den store makrell i tomat-boksen nøkkelhullsmerket, mens den lille boksen ikke er det.

afp000792944-sxm15oUfTl.jpg Foto: Jon Hauge

Nå vil Orkla Foods starte arbeidet med hvor det er naturlig å bruke nøkkelhullsmerket. — Betyr det at dere vil merke de produktene som allerede er kvalifisert?

— Ja. Vi vil gjøre en ny vurdering og ta i bruk ordningen på flere produkter. Vi vil først se på hvilke produkter som i dag kvalifiserer for ordningen og hvilke produkter som med noen tilpasninger gjør det, sier Ruzicka.

Leverandører og dagligvarekjeder var i møte hos helseminister Bent Høie (H) mandag denne uken. Da bedyret alle at nøkkelhullet var viktig. Men likevel har flere unnlatt å merke kvalifiserte produkter.

Kjøpmannen velger bort

— Dette ligger i kjøpmannens DNA. Enhver kjøpmann ønsker å optimere salget og marginen i sin butikk. Det er forståelig. Konsekvensen etter at Kiwi fjernet momsen på nøkkelhullsprodukter, ble en langvarig priskrig som har fjernet lønnsomheten i akkurat disse produktene. Dermed slutter kjøpmannen å vise frem disse produktene i butikk, eller de setter frem alternative varer hvor marginen er bedre, forklarer Ruzicka.

Nå mener han det er på tide å løfte frem nøkkelhullet igjen.

— Her har vi alle et ansvar. Jo flere produkter med nøkkelhull, desto vanskeligere er det for kjøpmannen å unngå å selge disse varene, sier Ruzicka, som tar selvkritikk.

Vil utvikle mer nøkkelhullsmat

Nå skal han ikke bare merke eksisterende produkter, men satse på å utvikle nye.

— Vi har vært inne i en tornerosesøvn når det gjelder nøkkelhull. Nå er det på tide å våkne, sier konserndirektør Håkon Mageli i Orkla.

Han legger til at selv om priskonkurranse er bra, har det i denne sammenhengen vist seg å ha noen bieffekter. Det tror han og Ruzicka matbransjen sammen kan få bukt med.

Snacks og sjokolade selger

Selv om Orkla er opptatt av sunn mat til folket, var det ikke de sunne alternativene Ruzicka trakk frem i går. Selskapet for kos og snacks, Orkla Confectionery & Snacks, er et av selskapene som bidrar mest til den positive utviklingen i Orkla, og da trakk toppsjefen frem en peanøtt- og karamellsjokolade.

— Dette er et eksempel på hvordan jobber med sterke merkevarer.

- Dere er opptatt av helse når dere snakker med helseministeren, men her trekker dere frem sjokolade og kakefyll. Stikker helseargumentet dypt nok?

— Vårt viktigste bidra til folkehelsen er hva du spiser hver dag. Og da skal vi hjelpe til med flere nøkkelhullsprodukter, mindre salt, mindre mettet fett og mindre sukker.

- Så da blir det mindre salt på peanøttene?

— Ja. Vi vil redusere saltinnholdet i snacksproduktene i tiden som kommer, og dette vil også gjelder peanøtter. Fra årsskiftet kommer Polly peanøtter uten palmeoljse, og nøtter er sunt, sier Ruzicka.