— Veisatsingen vil nok få konsekvenser for flytrafikken til og fra Stavanger. Ruten vil bli sterkt utfordret, tror lufthavnsjef ved Kjevik, Thomas Langeland.

Widerøe, som i dag opererer ruten mellom Kristiansand og Stavanger, mener det er for tidlig å si noe om eventuelle konsekvenser.

- For tidlig å si noe

— Vi vurderer fortløpende etterspørselen i de markeder vi opererer i, og vil selvsagt også følge nøye med på hva som skjer i Kristiansand. Hvilke utslag veisatsingen konkret vil gi for vårt rutetilbud, om noen, er for tidlig å si noe om, opplyser informasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe.

Tirsdag opplyste regjeringen at det innen 20 år skal bygges veier for 130 milliarder kroner. Store deler av potten vil gå til Sørlandet og sørge for sammenhengende firefelts motorvei, med redusert kjøretid til både Stavanger og Oslo.

Widerøe, som i dag opererer ruten mellom Kristiansand og Stavanger, mener det er tidlig å si hvilke utslag, om noen, veisatsingen på Sørlandet vil gi for deres rutetilbud. Foto: Erling S. Hægeland

Oslo-ruter ikke utsatt

— Når det gjelder flyrutene til Oslo, har bare 40 prosent av passasjerene som reiser fra Kjevik, Oslo som sluttdestinasjon. Resten skal videre ut i landet eller verden, og den trafikken tror jeg ikke vil merke noe særlige konsekvenser, forteller Langeland og fortsetter:

— Men det er klart at når tilgjengeligheten og alternativene for dem som skal til Oslo blir bedre, vil det kunne føre til noe mindre innenlandstrafikk mellom Kjevik og Gardermoen.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS tror ikke forbedret vei og kortere reisetid med bil vil ha store konsekvenser for ruten mellom Kristiansand og Oslo.

Vi endrer ikke strategien vår som følge av økt veistandard. Det er viktig å huske på at veisatsingen også vil kunne øke tilgjengeligheten både østfra og vestfra til Kjevik.

— Mye av trafikken fra Kristiansand til Oslo skal videre innenlands, til Skandinavia eller resten av verden. I tillegg har vi den internasjonale trafikken til Kristiansand som gjerne går via Oslo. Samlet sett kan jeg ikke se at det blir noen særlige konsekvenser for vår del som følge av dette, sier Johansen, som presiserer at han uttaler seg på generelt grunnlag.

Ikke nervøs for Torp

Torp vil også bli nærmere Sørlandet i reisetid, og har tidligere signalisert at de vil satse mer på sørlandske passasjerer framover.

Langeland er imidlertid ikke så nervøs for konkurransen herfra.

— Det blir et valg mellom hvilke reisemål du skal til, og på sikt ønsker vi å kunne tilby gode alternativer til destinasjonene fra Sandefjord lufthavn, sier han.

Satses på lufthavnen også

Så har ikke den store veisatsingen på Sørlandet bare negative konsekvenser for lufthavnen.

Thomas Langeland tror både trafikken og tilbudet fra Kjevik vil øke i årene som kommer, til tross for den gigantiske veisatsingen på Sørlandet. Stavanger-ruten tror han imidlertid vil bli sterkt utfordret. Foto: Richard Nodeland

— Vi endrer ikke strategien vår som følge av økt veistandard. Det er viktig å huske på at veisatsingen også vil kunne øke tilgjengeligheten både østfra og vestfra til Kjevik, sier Langeland.For det skjer ting på lufthavnen også.

Til sommeren åpner den nye utenlandsterminalen, deretter blir det mulig oppstart av ny tilførselsvei til Kjevik i 2018, samt at et innendørs parkeringshus er oppe til behandling i Avinor.

— Den langsiktige tendensen i luftfarten er at trafikken vil øke jevnt og trutt, til tross for at vi opplever en liten dupp nå. Vi ser for oss et bedret tilbud fra Kjevik i årene som kommer, og konkurranse er jo i bunn og grunn bare sunt, sier Langeland.