Parkeringsforholdene på Kjevik har irritert mange, særlig om vinteren. Nå skal Avinors konsernledelsen behandle forskjellige alternativer for utbygging av p-hus på lufthavnen. Foto: Torstein Øen

— Thomas Langeland og jeg har hatt en tett dialog med Avinor sentralt i forhold til å se på muligheter for å fremskynde byggingen av et parkeringshus på Kjevik, sier Michaelsen til Fædrelandsvennen.

Da det ikke er midler på Avinors budsjetter for bygging av p-hus per i dag, er ulike andre løsninger spilt inn.

- Oppmerksomme på behovet

— Vi har vurdert ulike alternativer, både i forhold til egenfinansiering eller i forhold til løsninger med private, bekrefter lufthavnsjef Thomas Langeland og legger til at Avinor er veldig oppmerksomme på

Parkeringsforholdene på Kjevik har irritert mange, særlig om vinteren. Nå skal Avinors konsernledelsen behandle forskjellige alternativer for utbygging av p-hus på lufthavnen. Foto: Torstein Øen

behovet for parkeringshus.

— Alle har en felles interesse i p-hus, men det er tidsaspektet og finansiering som er det avgjørende, sier lufthavnsjefen.

To modeller vurderes

Ifølge Michaelsen skal fem alternativer, hvor spesielt to er ekstra interessante, opp til behandling i konsernledelsen til Avinor.

— Jeg er veldig spent på hva resultatet blir. Det har vært en lang og utfordrende dialog, men Avinor har vært veldig lyttende og velvillige til å se på alternative muligheter for bygging av parkeringshus, sier Michaelsen.

- Viser at det satses på Kjevik

Hun viser videre til at Kjevik er en av sju flyplasser i Avinor-systemet som går i pluss.

— Det bygges utenlandsterminal, vi har fått nytt flytårn og nå er p-hus oppe til behandling. Det viser at Avinor satser på Kjevik, mener stortingsrepresentanten, som mener p-hus må til så man slipper å kjøre med spade bak i bilen vinterstid om man skal fly fra Kjevik.

— Torp har vært tydelige på at de vil satse sørover, da må Kjevik svare. Så nå håper jeg bare at nissen kommer med pakke, sier Michaelsen i det hun må legge på og løpe til votering i transportdebatten på Stortinget.

Svar innen nyttår

— Kan konsernledelsen selv si ja til p-hus eller må det styrebehandles?

— Å si ja til p-hus vil jeg anta ligger innenfor de fullmakter som konsernsjefen måtte ha, men det kommer nok noe an på beløpet, svarer Langeland og legger til at han håper på en avgjørelse på denne siden av årsskiftet.