Siri Mathiesen. Foto: Torstein Øen
- Veldig positive nyheter, sier regionsjef Reidar Retterholt i Norges Lastebileierforbund. Foto: Torstein Øen
Petter Blomkvist Foto: Henrik Finseth

— Dette er virkelig en gledens dag, sier regiondirektør i NHO, Siri Mathiesen.

— Våre maskinentreprenører har vært tappet for veiprosjekter i mange år, og er veldig klare, sier hun.

Siri Mathiesen. Foto: Torstein Øen

Og det bekreftes fra bransjen:— Dette kommer til å bety vanvittig mye for oss! sier Svein Myhrvoll, regionsjef for Maskinentreprenørenes Forbund i begge Agder-fylkene og Sør-Rogaland.

Det jobber om lag 2500 personer i de 210 medlemsbedriftene han har ansvar for, og de er klare for å bygge vei:

Nok til alle

— Lufta gikk jo litt ut av oss etter at Kristiansand - Grimstad og Vågsbygdveien sto ferdige, men disse planene betyr at vi nå får forutsigbarhet, og det er veldig viktig for oss.

Nå er de klare til å kaste seg over strekningen Arendal - Tvedestrand som kan påbegynnes allerede i 2016:

— En del av våre medlemmer vil nå begynne å posisjonere seg, og å tenke samarbeid, sier Myhrvoll.

— Frykter dere konkurranse fra store utenlandske entreprenører på de nye veistrekningene?

— Det kan bli konkurranse, men her vil det være jobb nok for alle, mener regionsjefen.

- Vil ta bort presset

Hos Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA) Sørlandet har man ventet lenge på de omfattende oppgraderingene av europaveistrekningene gjennom landsdelen.

Petter Blomkvist Foto: Henrik Finseth

— Dette har vi venta på, og vi er veldig fornøyd med de føringene som er lagt, sier den lokale lederen for bransjeforeningen, Petter Blomkvist, og fortsetter:- Det er viktig at de nå kommer i gang så fort som mulig, slik at anleggsbransjen i landsdelen kan sikre arbeidsplasser og rekruttering til faget.

Bransjelederen påpeker at flere av veistrekningene det er snakk om, allerede har kommet langt i planleggingsprosessen.

— Veibyggingen vil ta bort mye av presset anleggsbransjen på Sørlandet opplever. Det er gledelig at vi kan komme i gang med så store prosjekter så raskt det antydes, sier Blomkvist, som håper man har lært av forrige store veiutbygging på Sørlandet og setter seriøsitet og ansvarlighet i fokus i kontraktsutlysningene.

- Binder landsdelen sammen

Siri Mathiesen, som også har søkt fylkesmannsjobben for begge Agder-fylkene, sier den nye veien kommer til å bety mye både for vekst og levekår i landsdelen:

— Infrastruktur er en av de viktigste vekstdriverne, og vi vet at verdiskaping finner sted der mobiliteten og transportmulighetene er gode. Dårlig vei gir dårlige levekår, og nå får vi endelig god vei som binder landsdelen sammen, sier hun.

- Veldig positive nyheter, sier regionsjef Reidar Retterholt i Norges Lastebileierforbund. Foto: Torstein Øen

Overraskelse

— Dette er veldig positive nyheter, sier regionsjef Reidar Retterholt i Norsk Lastebileierforbund. Han representerer om lag 450 medlemmer i Agder og Rogaland.

Men nå må de for all del sørge for at det blir fire felt hele veien, og ikke begynne å tenke to og tre felt.

— Jeg hadde ikke forventet at det skulle bli ny vei helt til Grimstad, så det var en fin overraskelse. Dette betyr at vi får sikret de lange strekningene helt fra Sverige og Danmark til Stavanger. Men nå må de for all del sørge for at det blir fire felt hele veien, og ikke begynne å tenke to og tre felt, presiserer han.

Og legger til at han håper bompengeandelen ikke blir for høy.