— Det viktigste er at du tar utgangspunkt i samfunnsnytte, og ser hvilken strekning som treffer flest folk. Å knytte Kristiansand og Mandal tettere er et veldig viktig prosjekt, og kan gi tilsvarende nytteeffekt som Kristiansand-Grimstad, mener Finn AasmundHobbesland, som var til stede på pressekonferansen da de storstilte veiplanene ble presentert i Kristiansand tirsdag.

Han var direktør for Agder OPS Vegselskap AS fra 2006 til 2010, da det banebrytende veiprosjektet Kristiansand-Grimstad ble realisert.

I august 2009 åpnet kong Harald E 18-strekningen til 3,3 milliarder kroner - 38 kilometer vei etter 38 måneders planlegging og bygging.

Kritisk punkt

- Hva slags nytte snakker vi om her?

— Først og fremst nytte for næringslivet. Det vi så etter E 18-prosjektet var en verdiøkning i form av høyere lønninger og bedre resultater for bedriftene. Å investere i infrastruktur betaler seg, svarer Hobbesland, som i dag er leder for by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

- Du får ikke 38 kilometer for 3,3 milliarder i dag?

— Nei, kanskje du må ut med det dobbelte, svarer Hobbesland.

Finn Aasmund Hobbesland studerer strekningene som det nye veiselskapet skal gyve løs på. Foto: Torstein Øen

Strekningen Kristiansand-Ålgård må deles opp i mindre etapper, og 51-åringen er altså klar på hvilken ende man bør starte i. For eksempel vil samfunnsnytten være større mellom Kristiansand og Mandal, enn mellom Mandal og Lyngdal. Ytre ringvei, som starter like vest for Varoddbroa og kommer ut ved Hellemyr øst for Kristiansand sentrum, er med i de nye planene, som skal realiseres fortløpende fra 2018.

— Hva bør komme først om man skal velge mellom ringvei og E 39 til Mandal?

— Det kan gå parallelt, det avhenger av investeringsvolumet. Baneheitunnelen er det mest kritiske punktet mellom Oslo og Stavanger, så når det gjelder beredskap og sikkerhet er ringveien viktig, svarer Hobbesland.

Får sjefsjobben?

- Hva med Mandal-Lyngdal?

— Det er avtakende nytte, men likevel nytte helt til Lyngdal. Å få et oppstartsprosjekt med hele strekningen Kristiansand-Lyngdal ville vært ideelt, svarer han.

Å få et oppstartsprosjekt med hele strekningen Kristiansand-Lyngdal ville vært ideelt.

Han forklarer suksessen Kristiansand-Grimstad med at prosjektet var ferdig planlagt og finansiert i sin helhet, nøyaktig slik vi nå ser med de nye strekningene.

— Med dette er det viktig å gi honnør til politikerne for godt håndverk, mener den tidligere Agder OPS-sjefen.

- Er du kandidat til å bli sjef for det nye selskapet, om det lokaliseres til Sørlandet?

— Det er mange kandidater, men det er klart at det er spennende å bygge ny veistruktur som betyr så mye for så mange.