Den nye tax-free-butikken vil ligge i forlengelsen av det gamle terminalbygget og blir dobbelt så stor som den nåværende. På bildet ser vi fra venstre Frithjof Ruud, Bjørn Aamold, Siri Mathiesen, Thomas Langeland og Sigrid Tellefsen. Foto: Richard Nodeland
I forgrunnen ses publikumsarealet mens kontorlokaler for blant andre tollvesen og politi kommer bak veggene i bakgrunnen. Foto: Richard Nodeland
Slik blir det seende ut i det du entrer utenlandsterminalen fra flyet. Det halvoppførte rommet i bakgrunnen blir passkontroll for non-Schengen- ankomster, mens bagasjeutlevering skjer i andre enden av bygget. Foto: Richard Nodeland
Den nye utenlandsterminalen sett utenfra, med det nåværende terminalbygget i bakgrunnen. Den røde døra midt på veggen vil bli utgangen fra ankomst utland. Her skal det også etableres et møtepunkt for reisende. Foto: Richard Nodeland
I forkant av bildet og inn mot venstre kommer det nye bagasjeanlegget. Inngangen til utenlandsterminalen for passasjerer fra flyene blir bak til venstre. Her vil man passere eventuell grensekontroll mens man går langs veggen mot bagasjebåndene. Foto: Richard Nodeland

— Det blir et publikumsareal på 3200 kvadratmeter med fire gater, derav en eller to for non-Schengen avganger, som også kan brukes fleksibelt med Schengen-avganger. I tillegg dobler vi tax-free-arealet og mangedobler bagasjekapasiteten, sier en tydelig fornøyd Thomas Langeland, lufthavnsjef på Kjevik.

Den nye utenlandsterminalen, som ligger nord på flyplassområdet i forlengelsen av dagens terminal, vil også få nye lokaler for politi og tollvesen, samt eget areal for varemottak.

— Vi er nå dimensjonert for tre-fire samtidige utenlandsavganger, og kan håndtere 160 kolli på bagasjebåndet mot dagens 40, forteller Langeland videre.

Åpnes for ankomst i mars

Allerede i mars åpnes terminalen for ankomst, da bagasjeanlegget på den gamle utenlandsterminalen må stenges for å få koblet den nye terminalen sammen med den gamle. Hele terminalen er planlagt åpnet i juni.

Og ifølge byggeleder på stedet, Bjørn Aamold i OEC Consulting, går byggeprosessen etter planen.

Følger planen

— Ja, vi ligger på linje med tidsplanen, svarer han kontant på spørsmålet om man får ferdig bygget til juni.

— Her går det fort unna, og vi har en kjempebra produksjon. Vi satte spaden i jorda i juni i år, og skal ha ferdigstilt bygget fra entreprenør i juni, sier Aamold.

Automatisk boarding

— Når terminalen åpner kan utenlandspassasjerene gå rett over fra dagens terminal og innsjekkingsområde og inn i den nye terminalen. Gatene blir også utstyrt med automatiske billettlesere som gjør at du selv kan «boarde» deg om bord på flyet, forteller lufthavnsjefen.

Som ankommende passasjer skal man også kunne velge å gå direkte til bagasjeleveringen, om man ikke er interessert i tax-free.

- Som en industrihall

— Arkitektonisk er terminalen nærmest som en industrihall å regne, men den er bygd for å være funksjonell for de reisende og for å holde kostnadene nede, sier Langeland, som legger til at den nye terminalen også er fleksibel for videre utbygging med en ny pir, når trafikkutviklingen tilsier dette.

Med nåværende passasjervekst blir imidlertid det først om 10-15 år.