I går kom meldingen om at Facebookblar opp én milliard dollar for å sikre seg kontroll over den raskt voksende og svært populære fotodelingstjenesten Instagram.

Tjenesten fungerer ved at man deler bilder med sine venner — fremfor statusoppteringer med tekst. I løpet av kort tid har selskapet, som kun har 13 ansatte, vokst til å få en brukermasse på 30 millioner. Det skjer kun halvannet år etter at Instagram ble sluppet i iPhones App Store.

Vokste fra ingenting til milliardverdi på to år

De to grunnleggerne Kevin Systrom og Mike Krieger startet utviklingen med en pott på knapt 500.000 dollar for to år siden. De to har med andre ord utviklet et selskap som har vokst eksepsjonelt raskt i verdi.

— Det er interessant hvordan nettjenester som dette vokser så enormt fort – uten noen form for markedsføring. Og dette med bildedeling er kanskje spesielt godt egnet for smarttelefoner, der tastaturet ikke er egnet for å sende lange meldinger. Og klisjeen gjelder jo fremdeles: Et bilde forteller mer enn tusen ord. Da er dette en veldig praktisk tjeneste, sier redaktør Eirik Solheim i teknologibloggenNRKbeta til Aftenposten.no.

Han legger til at Facebook sikrer seg både posisjoneringsinformasjon fra bildedatabasen, en stor brukergruppe og dyktige utviklere når de nå får kontroll over Instagram.

Eirik Solheim er redaktør for teknologibloggen NRKbeta. Foto: MARIUS ARNESEN

For å sette den voldsomme utviklingen i perspektiv: I løpet av to år har Instagrams måte å la folk dele bilder på blitt vurdert til å være 12 ganger mer verdt enn den famlende fotogiganten Kodak, som gjennom hele 1900-tallet preget hvordan mennesker i hele verden fotograferte og delte sin hverdagsminner.

Markedsverdien til Kodak, som har 18.000 ansatte og har eksistert siden 1889, er nå 78 millioner dollar.

Den gamle giganten falmer

Aksjekursen har rast med 55 prosent siden årskiftet, etter at det ble klart at Kodak søkte om konkursbeskyttelse. Da fikk de seks måneders frist fra det amerikanske verdipapirtilsynet på å få løftet aksjekursen minst én dollar i én måned. Kursen er nå 0,29 dollar per aksje.

Kodak klarte aldri omstillingen fra en analog til en digital virkelighet. Selskaps digitale kompaktkameraer kom for sent, og ble utkonkurrerte av andre leverandører. På det digitale proffmarkedet var det Nikon, Canon og Olympus som gikk foran med sine digitale speilreflekskamera.

Men da mobilene fikk bedre kameraer åpnet det muligheter for programvareutviklere til å endre måten vi tar og deler bilder på. Solheim mener Instagram er et godt eksempel på at de innovative idéene nødvendigvis ikke blir utviklet i de store, etablerte selskapene.

Det fysiske bildet forsvinner

— Kodak har undervurdert hastigheten i utviklingen. De har hatt luksusen til å leve lenge på tradisjonell film så lenge de var så store. Så har vi sett en utvikling der det fysiske mediet ikke lenger er viktig – og at innholdet har blitt digitalisert. Det samme har skjedd i musikkbransjen og delvis også med bøker, sier han.

Solheim mener tjenester som Instagram treffer en spesiell nerve hos mange.

— Det handler mindre om det fysiske fotoet, men mer om hvem som har tatt det og hvor det er tatt. Vi har et grunnleggende behov for å dele gode opplevelser med andre,sier han.

- Hvordan påvirker mobilen og tjenester som Instagram hvordan du selv tar bilder?

— Mobilkameraet har etstattet mye av kompaktkamerabruken min. Samtidig er det litt polarisert – jeg tar mye bilder med mobilen, men har også et dyrt speilreflekskamera som jeg bruker, sier Solheim.