Det fantes knapt en fotograf som ikke hadde fotobagen, kjøleskapet, hyllen og fotovesten full av Kodak-film på 1990-tallet. Nå er situasjonen helt annerledes. Foto: REUTERS/BRENDAN MCDERMID
Kodak forsøkte seg med flere digitalkameraer rettet mot forbrukermarkedet, men har aldri klart å slå helt gjennom. Her er en V1273-modell som kom i 2008. Foto: AP/PAUL SAKUMA
Kodak tok i 1935 patent på Kodachrome, verdens første 35mm fargefilm. Filmen ble en en standard som skulle overleve frem til i dag. Foto: AP/DAVID DUPREY

Har du noen gode Kodak-minner? Del dem i kommentarfeltet nederst.

På 1900-tallet var det mest som hadde med fotografi å gjøre mer eller mindre ensbetydende med Kodak-merkenavnet.

Selskapet ble kjent for å gjøre fotografi tilgjengelig for allmennheten da de i 1900 lanserte det såkalte Brownie-kameraet, et masseprodusert kamera til én dollar som gjorde at alle kunne ta bilder. Gjennom det kommende århundre var det knapt noen med et kamera som ikke hadde en Kodak-film liggende i nærheten.

Klarte ikke overgangen til digitalt

112 år senere er situasjonen snudd på hodet. Selskapet klarte aldri å henge med i den raske overgangen fra analoge kameraer med tradisjonell film til digitale kameraer på tidlig 2000-tall, og har sakket fullstendig akterut i konkurransen mot selskaper som Canon, Nikon, Olympus, Sony og Fujifilm.

De er et selskap som er låst i fortiden.Allerede i 2004 måtte selskaper kutte 15.000 jobber, og etterhvert har de også solgt ut teknologipatenter til andre selskaper. Til tross for flere forsøk på å introdusere nye digitalkameramodeller de siste årene, har Kodak aldri klart å hente inn de tapte markedsandelene i fotoindustrien.

— De er et selskap som er låst i fortiden. Denne historien der de gjorde så mange fantastiske ting og tjente store penger har vært så viktig for dem, men nå har den blitt en gjeldsbelastning, sier professor Robert Burley ved Torontos Ryerson University til Bloomberg.

Falt 80 prosent

I løpet av 2011 falt selskapets aksjeverdi med over 80 prosent, og det har lenge vært spekulert i hvor lenge selskapet vil være i stand til å overleve.

Mye tyder på at 19. januar - dagens dato - ligger an til å bli en milepæl. Selskapet har i dag søkt om konkursbeskyttelse under det såkalte Chapter 11 i USA.

Kodak lanserte flere populære digitalkameraer rettet mot proffmarkedet på slutten av 90-tallet, men ble overkjørt da Nikon og Canon lanserte sine D1 og 1D-serier rundt årtusenskiftet. Foto: REUTERS

En godkjent konkursbeskyttelse betyr i amerikansk rettspraksis at selskapet har en viss tid til å legge frem en plan som for videre drift, og at man i mellomtiden får en beskyttelse mot sultne kreditorer. Om man ikke lykkes i tide vil selskapet plukkes fra hverandre og alle eiendeler selges for å dekke inn kreditorenes krav.

Tror på videre drift

Årsaken til konkursbeskyttelsen er at selskapet ikke har vært i stand til å hente inn nok penger til å dekke sine økonomiske forpliktelser. Selskapet opplyser i en pressemelding at de er innstilt på å hente inn nye penger for videre drift.

— Kodak tar viktige steg for å sikre at vår drift får gjennomført sin omstilling, skriver Kodak-direktør Antonio M. Perez.

Det er foreløpig uklart hvor selskapet, som har tapt penger seks av de siste syv årene, skal få lånt penger til videre drift. Selskapet opplyser at Citigroup skal ha stilt 950 millioner dollar til rådighet gjennom et lån med 18 måneders løpetid, men dette er ikke nok til å dekke selskapets totale pengebehov.

Kodak har 18.800 ansatte, og det er foreløpig uklart hvor mye dette tallet vil bli redusert.