Kontrasten er stor fra nordmenn som koser seg i partytelt med god mat og drikke til denne flyktningeleiren i Etiopia hvor FNs matvareprogram deler ut mat. Teltene til O.B.Wiik finner man begge steder. Foto: André Garcia de Oliveira

Høyt under taket i lagerhallen på Skedsmokorset utenfor Oslo henger hvite partytelt tett i tett for inspeksjon før de kan klargjøres og pakkes for nye oppdrag.

- For 20 år siden var det typiske partyteltet noe man brukte når man skulle ha et hageselskap eller et lite jubileum. I dag er det ikke uvanlig med store messehaller på 4000-5000 kvadratmeter eller toetasjes telt med glass i tak og vegger, sier administrerende direktør Lars Dalgaard i selskapet O.B. Wiik.

De leverer partytelt til kjente arrangement som Birkebeineren, Norway Cup, Hovefestivalen og Øyafestivalen. Partytelt er likevel bare en del av virksomheten til det over 100 år gamle selskapet. Opprinnelig var det presenninger som var hovedproduktet, men i dag er plasthaller det største forretningsområdet.

Det har gitt økonomiske resultater. I dag omsetter selskapet totalt for nær 450 millioner kroner i Norge, Danmark og Sverige. Den norske virksomheten alene ga driftsinntekter på 299 millioner kroner i fjor, opp 12 prosent fra året før. Resultatet før skatt ble 33,5 millioner kroner, en solid forbedring fra 2011. ## Utvikles i Norge

Den største hallen de har levert, er på størrelse med halvannen fotballbane.

- Det har skjedd en stor utvikling i konstruksjon og design av plasthaller de siste årene. I dag er det samme belastningskrav til plasthaller som til andre bygg, og våre produkter konkurrerer med tradisjonelle lagerbygg, sier Dalgaard og peker på bilder av idrettshaller og lagerbygg de har bygget.

Produktene utvikles og designes i Norge. Også ferdigstillelse og kontroll av produktene skjer her, men selve produksjonen finner primært sted i andre land.

Nødhjelp i hundre land

Også innen plasthallbransjen kan kontrastene være store. Mens partyteltene gjerne rommer feirende nordmenn som koser seg med god mat og drikke, leverer selskapet også lagerhaller for oppbevaring av mat i kriserammede områder. Mat som kan bety forskjellen på liv og død. Dalgaard viser frem bilder av ørkenlandskap. På ett av dem står en gruppe mennesker foran en hvit lagerhall med logoene til O.B. Wiik og FNs matvareprogram. Bak dem ligger maten de skal leve av.

Eksportdirektør Ole Gregersen forteller at de i over 20 år, fordelt over hundre land, har levert slike haller til flere FN-organisasjoner. Senest i fjor vant de en ny anbudsrunde for fire år, i tøff konkurranse med aktører fra blant annet Kina og Tyskland. Også nødhjelp er business. - Hvordan klarer et norsk selskap å være konkurransedyktig?

- FN har store innkjøpsavdelinger, og de gir ikke ved dørene, så man er nødt til å ha konkurransedyktige priser. Det, kombinert med solide produkter og god service, gjør at vi vinner frem. I nødssituasjoner er det viktig at man kan levere store volumer på kort tid, det kan vi, sier Dalgaard.

Haiti, Japan og Jordan

Blant annet leverte de nødhjelpstelt i etterkant av tsunamikatastrofen i 2004, etter jordskjelvet i Haiti i 2010 og jordskjelvet i Japan i 2011. I dag står også en rekke av teltene deres i Jordan, i leirer for syriske flyktninger.

Når nødssituasjoner oppstår, kan 30 000 kvadratmeter lagerhaller være på vei innen 24 timer. At det går raskt og effektivt, sørger lagre i Norge, Dubai, Panama, Malaysia, Ghana og Italia for.

Tommelfingerregelen er at teltene som sendes til nødrammede områder skal være enkle å montere, uten bruk av kran eller andre tekniske hjelpemidler.

- Hvor stor andel av inntektene deres er fra salg av nødhjelpshaller?

- Det kan variere en god del, så inntektsfordelingen ønsker vi ikke si så mye om. Men nødhjelpstelt er en liten nisje innenfor plasthaller som krever en type spesialkompetanse vi mener å ha. Men vi hadde ikke holdt på med det om vi ikke tjente penger, sier Dalgaard.

- Hva tenker dere om det å tjene penger på utstyr som brukes i krisesituasjoner?

- Det er fint å kunne levere lagerhaller til best pris og best kvalitet i samme øyeblikk som behovet oppstår. Samtidig er FN en like profesjonell forretningspartner som noen annen, sier Gregersen.

Tøffere marked

Eurokrisens ringvirkninger har også rammet plasthallbransjen. De siste årene har det vært et tøffere marked i Europa. Fallende aktivitet i boligmarkedet og i næringslivet forøvrig har gitt mindre behov for partytelt, stillasduker og plasthaller. Likevel har O.B. Wiik holdt stand og økte både omsetning og lønnsomhet i fjor.

- Vi har lykkes fordi vi hele tiden videreutvikler produktene og tilpasser oss hva markedet vil ha. Vi er stolte av å ha fått til en positiv utvikling i en tid med en krevende markedssituasjon, ikke minst i Sverige og Danmark, sier Dalgaard.