Norske forbrukere er minst fornøyd med banker, håndverkere og vaktselskaper.

Det fremkommer i en ny stor måling om tilliten og erfaringene med 52 markeder i Norge og i EU. I Norge står Forbrukerrådet for undersøkelsen.

Nordmenn er mest fornøyd med bransjene ferie, kultur og underholdning.

Også eiendomsmeklerne får kraftig stryk i undersøkelsen: Meglertjenester rangeres fortsatt ned mot bunnen i Norge, men også i Europa som helhet. Selgerne av bruktbiler noterer seg for bedre resultater enn både meglere og finansselgere i denne undersøkelsen.

Bankene tapte

Det er bankenes tilbud av investeringstjenester som har tillit på bunnen.

— Den jevne forbruker mistet tilliten til bankene etter finanskrisen og ikke minst etter råsalget bankene sto for i forkant av krisen. Røeggen-saken kaster fortsatt sine skygger, sier Audun Skeidsvoll, direktør for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet.

— Kundene har opplevd at selgere av investeringsprodukter bare har hatt fokus på egen inntjening. Det tar tid å vinne tilbake tillit, sier han.

Les også:

Siden siste måling i 2012 har noen bransjer falt ytterligere. Det gjelder særlig de tjenestene Posten yter, håndverkertjenester, boliglån, bilforsikring og markedene for forbrukslån, kredit og kredittkort.

— I Norge rangeres håndverkernes tjenester relativt svakt sammenliknet med andre land. Dette er et område som det arbeides med nasjonalt i Norge, blant annet på bakgrunn av svake resultater i en nasjonal undersøkelse for noen år siden, sier Skeidsvoll.

Det er i Norge en økende misnøye med TV-leverandører og med streaming-tjenestene de leverer. IKT-tjenester (mobiltelefoni- og internett-tjenester) kommer også langt ned på listen.

Heier på polet

Sammenliknet med gjennomsnittet i EU, scorer Norge best i markedene for daglig bank og boliglån. Her er tilliten høy og forbrukerklagene er få.

Norge gjør det merkbart dårligere enn EU når det gjelder tjenstebransjer som kafeer, barer og restauranter, håndverkertjenester og posttjenester. Her er tilliten til bransjene lav og klagene mange.

For varer er forbrukerne i Norge mest tilfreds med Vinmonopolet og de som selger bøker, aviser og tidsskrifter. Verstinger er de som selger frukt og grønnsaker, kjøtt, bruktbiler og butikker med klær og skotøy.

— Dagligvarebransjen har en jobb å gjøre, både med å skaffe et bedre tilbud av frukt og grønt, men også med å rydde opp i etterkant av kjøttskandalene, sier Skeidsvoll.

Les også:

Bankene skyteskive i EU

I EU er det ifølge undersøkelsen banker, telekom og energi som fortsetter å skuffe forbrukerne.

Forbrukerne er mer tilfredse med markedet for varer enn for tjenester, selv om gapet sakte, men sikkert blir smalere. Siden 2012 har noen av de dårligste markedene, slike som bensinforsyning og tog, forbedret seg mye.

Som en forvalter av den økonomiske krisen i EU er bankene fortsatt skyteskive for den hardeste kritikken fra konsumentene, med markedet for investeringsprodukter og boliglån på bunn, og godt under gjennomsnittet for servicesektoren.

Les også:

Tillt til ulike markeder

Varer: 3 på topp og 3 på bunn (poeng i parentes)

1. Vinmonopolet, alkoholvarer (83,5)

2. Bøker, aviser og tidsskrifter (82,1)

3. Ikke-alkoholholdige drikkevarer (81,3)

19. Klær og sko (70,7)

20. Bruktbiler (69,6)

21. Frukt og grønnsaker (69,3)

Tjenester: 3 på topp og 3 på bunn (poeng i parentes)

1. Ferie (80,4)

2. Kultur og underholdning (80,3)

3. Flyselskaper (79,6)

27. Investeringstjenester (68,3)

28. TV-leverandører (67,7)

29. Håndverkertjenester (66,4)