Det var i formiddag at det frakonsernets offisielle twitterkontoble publisert en melding som lenket til videoen «Gandalf goes to the World Cup» («Gandalf drar til VM i fotball»). Videoen består av bilder fra Ringenes Herre-filmene, men lyden fra filmen er erstattet med det sør-afrikanske blåseinstrumentet vuvuzela. Instrumentet fikk stor oppmerksomhet under VM i fotball i 2010 på grunn av det svært høye lydnivået. I tweeten, som opprinnelig var skrevet på engelsk, heter det «Jeg liker filmen fra brukeren @pistolshrimps».

Innlegget med tullevideoen ble raskt fjernet etter at Aftenposten gjorde Statoil oppmerksom på meldingen.

Trodde han publiserte privat

— Det ser ut til at en av våre administratorer har vært pålogget selskapets konto parallelt med sin egen konto, sier kommunikasjonsrådgiver Morten Eek i Statoil til Aftenposten, og legger til:

— Jeg kjenner ikke til at vi har hatt noen problemer med dette tidligere, sier han.

Statoil er imidlertid langt i fra det første selskapet hvor en ansatt publiserer det som var ment å være en privat melding på selskapets offisielle konto.

«Dø, Oslo sporveier, DØØØØ!»

En ansatt i Sparebank1 trodde han for drøyt tre år siden var logget på sin private konto, men publiserte istedet meldingen «Dø, Oslo sporveier, DØØØØ!» via selskapets offisielle Facebook— og Twitter-konto.

Sparebank1 la seg i et blogginnlegg senere langflat, lovet å rydde opp i rutinene og forsikret bankens kunder om at de som selskap ikke hadde et horn i siden til Ruter, som Oslo sporveier nå er en del av.

Selskapet PR-operatørene viser i en oversikt på sine egne sider at større selskaper enn Statoil og Sparebank1 har gått i baret i sosiale medier. Da hurtigmatkjeden McDonalds lanserte kampanjen «McDStories» håpet de nok på en viral storm av gladhistorier om livet over en hamburger og pommes frites.

Twitter-brukerne responderte imidlertid med å publisere sine skrekkhistorier fra kjedens restauranter, inkludert historier om matforgiftning, diare og diverse uhumskheter i maten.

Flere tabber utført av store selskaper i sosiale medier kan sees hos teknologinettstedet Mashable.

«Hvkæ» og «Ææs»

Heller ikke statsminister Jens Stoltenberg, med 225.000 følgere, har klart å gå helt fri fra blemmene. I fjor sommer kringkastet han teksten «Hvkæ», noe som førte til heftige spekulasjoner om hva teksten egentlig betydde. Politisk rådgiver Sindre Fossum Beyer kunne siden avmystifisere meldingen og fortelle at det var et resultat av lommetvitring.

Tidligere utviklingsministerErik Solheim lommetvitret trolig også da han for kun få dager siden publiserte meldingen «Ææs».

Kriseinfo.no, myndighetenes egen nettportal som skal sørge for informasjon til befolkningen før, under og etter kriser, har tross sitt alvorstunge mandat også publisert meldinger av det mer komiske slaget. På sin Twitter-konto publiserte de tidlig i mai følgende melding: «Vårmarked på Steinerskolen i Vestfold på lørdag. Kl. 11-17. Anbefales!»

Også denne var i utgangspunktet ment for en av den ansattes private publikum.