Det nye selskapet vil bli verdens største flyselskap, målt i antall passasjerer.

Den nye giganten vil frakte rundt 190 millioner passasjerer årlig, og skal hete American Airlines.

Men sammenslåingen mellom US Airways og American Airlines satt langt inne.

La ned Oslo-rute

Amerikanske analytikere tror, ifølge reisenettstedetSkift Travel at dette markerer den siste, store sammenslåingen blant amerikanske flyselskaper. Tidligere har bl.a. United Airlines og Continental Airlines slått seg sammen til United Airlines.Verken American Airlines eller US Airways har i dag ruter til Norge.

US Airways hadde for noen år siden en rute mellom Oslo og Philadelphia, men den ble lagt ned etter å ha støtt på hard konkurranse.

Sa først nei

Konkurransemyndighetene i USA sa i utgangspunktet nei til dannelsen av gigantselskapet, men er nå kommet til enighet med partene. Betingelsen er at selskapene gir fra seg flyplasstilgang flere steder i landet. Avtalen må godkjennes i rettssystemet før den er gyldig.

Myndighetene mener avtalen vil åpne muligheter for mindre flyselskap og dermed bidra til at konkurransen i markedet opprettholdes.

SAS mister «venn»

Sammenslåingen ventes å være klar neste måned. Det vil også bety at SAS mister en samarbeidspartner i USA.

US Airways har til nå vært med i flyalliansen Star Alliance, men forlater nå denne til fordel for konkurrenten Oneworld, der de bl.a. har selskap av British Airways (BA), spanske Iberia og nylig opptatte Qatar Airways.

Både BA og Qatar har daglige ruter til Oslo Lufthavn.