For få flyveledere på jobb skapte kaos og enorme forsinkelser i den verste ferietrafikken. Som plaster på såret har Avinor og NHO Luftfart blitt enige om en kompensasjon.

De tre norske flyselskapene – SAS, Norwegian og Widerøe – krevde i utgangspunktet en erstatning på 50 millioner kroner.

Dette kravet ble avvist av Avinor som nå er blitt enig med flyselskapenes interesseorganisasjon NHO Luftfart om en kompensasjon på 30 millioner kroner.

Fornøyd

— Vi er fornøyd med dette beløpet, selv om vi skal dele erstatningen med de 10 største flyselskapene på Oslo Lufthavn. Det er viktig at Avinor innrømmer ansvar, men viktigst av alt er at de har tatt grep slik at flyveledertjenesten nå fungerer helt utmerket, sier adm.dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, til Aftenposten.

Verste tidspunkt

I store deler av sommeren i fjor, fra 1. juni til 27. august var det i flere uker for få folk på jobb i tårnet på Gardermoen og kontrollsentralen på Røyken, som styrer flytrafikken over Sør-Norge.

På det verste var det bare én flyveleder til stede i kontrollsentralen for Østlandet. Også flyvelederne selv ble gitt ansvar for at situasjonen oppsto, en flyveleder i tårnet på Gardermoen ble dømt til å fratre sin stilling som tillitsvalgt fordi han ifølge Arbeidsretten hadde oppfordret til ulovlige aksjoner.

Flyveledermangelen førte til store forsinkelser som rammet folk som var på vei til og fra ferie.

Innrømmer

Avinor innrømmer problemene flyveledermangelen skapte, og flysikringsdirektør i Avinor, Anders Kirsebom, sier at det er viktig at flyselskapene får en sikker og god flyveledertjeneste.— Vi skal levere en god tjeneste, året rundt. Sommeren i år har vist at vi kan, og vi har levert svært godt, mener han.

I tillegg til erstatningen har Avinor og flyselskapene lagt opp til et tettere samarbeid for å sikre høy punktlighet og regularitet, særlig i de trafikktunge morgentimene.

Får skryt

SAS, som er største kunde på Oslo Lufthavn, har fått rundt 10 millioner av erstatningssummen. Det er selskapet fornøyd med.

— Vi er meget godt fornøyd med den gode vilje som er vist i denne saken. Det lå absolutt ingen automatikk i at Avinor skulle gi erstatning, og en kompensasjon som dette er trolig unik også i internasjonal sammenheng. Her har Avinor vist en kundeorientert holdning, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.