Geir Olsen er en av dem. Han driver et firma alene, Affish Norway, som driver med import av fisk og skalldyr.

Denne gangen skal han til Barcelona. Til tross for at han har opptil 50 reisedøgn i året, har han forlengst sagt farvel til Gardermoen og velger i stedet å fly fra Rygge. I likhet med stadig flere businessreisende velger han billigselskaper fremfor å bli traktert med gratis mat og drikke i loungen som «premie» for å velge et av nettverksselskapene.

Vi skal ikke mange år tilbake før forretningsreisende holdt seg for nesen når det ble snakk om lavprisfly. Men situasjonen er endret. I løpet av de siste årene er lavprisflyene fylt opp med opptil 20-25 prosent jobbreisende. Produktene som tilbys av de billige flyoperatørene og de store, nasjonale flyselskapene er blitt mer like innen Europa.

Sparer penger

—  Billetten min frem og tilbake til Spania kostet 500 kroner, og vi lander på den samme flyplassen som de «store» selskapene bruker. For meg betyr bonuspoeng null og niks, og mat kan jeg ordne selv uten å måtte sitte i en flyplasslounge, sier Olsen. Og når staffasjen ikke avgjør, er det én ting som teller: Prisen.

- Jeg har nok spart 2500 kroner på flybilletten ved å velge Ryanair. Jeg må betale billetten min selv. På den bakgrunnen er valg av selskap enkelt - rutenettet og prisen avgjør.

Til utlandet flyr han med billigfly så sant det er mulig. Bare når Ryanair ikke har tilbud om direkterute til det stedet han skal, eller når han skal utenfor Europa, må han velge de store nettverksselskapene fra Gardermoen.-  Så lenge lavprisselskapene stiller opp med et billig og pålitelig produkt, vil jeg fortsette å bruke dem. Mange kritiserer også Ryanair for dårlig service, der kjenner jeg meg ikke igjen, sier Olsen.

Flørter

Hos lavprisselskapene, som tradisjonelt har fritidsreisende som sin viktigste målgruppe, har behovet for ytterligere vekst ført til at de har kastet sine øyne på dem som reiser i jobben.

Hos Ryanair sier kommunikasjonsdirektør Robin Kiely at egne tall viser at hver femte Ryanair-passasjer, mellom 20 og 25 prosent, nå er en forretningsreisende.

- Utviklingen er den samme i Norge som i resten av Europa, andelen jobbreisende øker, sier han og understreker at lave priser og høy punktlighet er avgjørende for denne kundegruppen.

Fleksible billetter

Irene flørter åpenlyst med den mer betalingsvillige kundegruppen. Om kort tid vil selskapet komme med en ny prisgruppe, der det vil bli mulig å kjøpe litt dyrere billetter som kan endres uten å pådra seg store gebyrer. Dette har deres argeste rival, lavprisselskapet EasyJet, tilbudt lenge.- Dessuten ser vi at muligheten til å booke seter som gir prioritet ved boarding og avstigning er spesielt populært blant forretningsreisende, sier han.

Kiely fremholder rutene til London, Paris, Milano, Madrid og Barcelona som de mest populære jobbreisemålene fra Norge.

Mest innen Norge

Norwegian har flest forretningsreisende på de norske innenriksrutene:

- Det samme ser vi på flyvninger mellom de skandinaviske hovedstedene, samt mellom de store, norske byene og eksempelvis London, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Han mener god punktlighet, WiFi om bord, hurtigkø på flyplassen og rabattordninger for bedrifter, er viktig trekkplastre for jobbreisende.

Frode Steen er professor ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Han kjenner luftfarten godt og sier at trenden med at også jobbreisende velger de billigste flyalternativene har vært helt tydelig de senere år:

- Det er ikke kult lenger å skryte på jobben at man har reist dyrt og på business class, mener Steen. I en tid der folk på tur gjerne skryter av hvor billig de har klart å kjøpe flybilletter, mener han at det lett kan oppleves som umusikalsk å strø om seg med historier om dyre reiser «foran gardinen».

Effektiv reise

-  Det var nok flottere å fly business før, da serveringen gjerne var påkostet og benplassen var bedre. I dag er produktene til lavprisselskapene og nettverksoperatørene blitt veldig like. I dag er kravet til effektiv reise større, og man kan få et like effektivt reiseprodukt hos billigselskaper som Ryanair og Norwegian som hos de større nettverksselskapene som Lufthansa, SAS og British Airways, sier Steen.Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI mener at hyppigere valg av lavprisselskaper i Norge og Europa følger en internasjonal trend, som man ikke minst har sett i USA.

- Skal man ut på en omfattende jobbreisende, der man ofte reiser fra by til by i løpet av en ukes tid, er nettverksselskapene som SAS, Lufthansa og British Airways et naturlig valg. Dreier det seg derimot om en regulær reise innen Europa, vil lavprisselskapene plutselig være et mer aktuelt alternativ, mener Andersen.

Vifte med gullkort

Trendanalytiker Ståle Økland mener endringene kom i forbindelse med finanskrisen i 2008:

- Selv om den ikke traff Norge hardt, innebar den for eksempel at det ikke lenger tok seg ut å vifte med gullkort og å kjøpe dyre businessbilletter når det fantes rimelige alternativer. Jeg tror ikke de som reiser lavpris i jobbsammenheng i dag gjør det fordi de vil fremstå som moderne og trendy, men fordi produktene til eksempelvis Norwegian og SAS er mye mer like i dag enn de var før, mener Økland.

Han er derimot ikke så sikker på at situasjonen der jobbreisende kaster seg på billigfly vil holde seg:

- Trender går i bølgedaler, og holder seg sjelden så veldig lenge.