Det selges alkohol, tobakk og parfyme for over 4 milliarder kroner på Avinors flyplasser. Eierne sitter igjen med en solid fortjeneste som har økt 20 prosent på to år.

Travel Retail Norway (TRN) driver taxfreesalget på alle Avinor-flyplassene.

Daglig leder Håkon-Fjeld Hansen vil ikke kommentere resultatet overfor Aftenposten.

- Vi kommenterer aldri vårt resultat, er alt selskapets administrerende direktør vil si.

Hverken han eller eierne vil si noe om den generelle handelen eller prisnivået.

— Dyrt på OSL

Konkurransen om de flyreisendes pengeforbruk er hard. Charterflyselskapene forsøker også å sikre seg sin andel. Her er Syden-arrangøren Vings flyselskap, Thomas Cook Arlines Scandinavia, en stor aktør som mener OSLs priser er de høyeste i Skandinavia:

- Jeg tror ingen flyplasser i Europa har høyere priser enn det vi finner på Oslo Lufthavn, sier selskapets danske informasjonssjef, Torben Andersen.

De følger nøye med på prisene rundt om på flyplassene.- Men ikke så mye på Gardermoen fordi priskonkurransen med taxfreehandelen i Stockholm og Kastrup er mye hardere enn på OSL. Vi har en prisgaranti om å ha lavere priser enn flyplassene, men det kan gå år mellom hver gang den trer i kraft for våre norske gjester, sier informasjonssjef Torben Andersen. Han sier at nordmenn handler mer enn både svensker og dansker.

- Men så har dere også meget høye priser hjemme, sier Andersen.

Pengemaskin

Hovedtyngden av inntektene til Travel Retail Norway kommer fra de to pengemaskinene på Oslo Lufthavn, taxfree-utsalgene på avgang og ankomst. Sistnevnte har nå størst omsetning av alle landets taxfreebutikker.

- I forbindelse med den pågående utvidelsen av flyplassen vil det bli gjort plass til ytterligere 200 kvm ankomstsalg, slik at det totale arealet blir på 1900 kvm, sier direktør for eiendom og kommersiell utvikling på Oslo Lufthavn, Espen Ettre.

Han er ikke enig i at prisene er spesielt høye på Gardermoen:

- I vår avtale med Travel Retail Norway står det at våre priser skal være på nivå med de mest aktuelle konkurrerende lufthavnene, det vil si København, Frankfurt og Stockholm. Vi har jevnlige møter for å forsikre oss om at denne linjen blir fulgt, sier Ettre.

Dessuten skal TRN være med på en stor utbygging av terminalen og har fått forlenget sin avtale.

- Dette skal finansieres, også derfor er det nødvendig med overskudd som kan dekke dette, sier Ettre, og legger til at parfymeartikler omsetter for mer enn alkohol.

Mer taxfree

På Torp og Rygge er det Airport Retail Norway som driver taxfreesalget, og det med et overskudd på 62 mill. kr i fjor. Torps lufthavnsjef Gisle Skansen sier at flyplassen skal bygges ut og med tiden kunne tilby enda bedre plass til det avgiftsfrie salget.

- Vi har større inntekter fra taxfree, parkering og restauranter enn avgiftsinntekter fra flytrafikken, derfor er den kommersielle virksomheten også viktig, sier Skansen.