Det sier direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart. Avgiftsøkningen er på 30 prosent.

– Dette er en særnorsk avgift, og belaster en konkurranseutsatt norsk flybransje med økte kostnader. Resultatet blir et dyrere og dårligere flytilbud, spesielt i distrikts-Norge, sier Lothe.

Lothe sier at det er vanskelig å anslå hvor stort prishoppet på billetter vil bli som følge av avgiftsøkningen, og at flyselskapene også vil værer tilbakeholdne med å gå ut med prispåslaget av konkurransemessige årsaker.

Når det derimot gjelder utsatte flyruter mener han at det spesielt er marginalt lønnsomme flyruter i distriktene som er utsatt.

— Ren skattelegging av luftfarten

Lothe sier at luftfarten er enig i prinsippet om at forurenser også er den som skal betale:

– Vi er helt enig i det, og det gjør luftfarten ved at den er med i EUs kvotesystem. En særavgift på toppen i Norge betyr bare at vi frigjør kvoter i Norge, sender de nedover i Europa, og at mer forurensende selskaper her kan utnytte disse, mer NHO Luftfart-sjefen som har både SAS, Norwegian Air Shuttle og Widerøe som medlemsbedrifter.

NHO ba om kutt

Han kaller forslaget en svært dårlig miljøpolitikk:

– Dette er egentlig bare en ren skattelegging av norsk luftfart, noe som i våre øyne er en pussig politikk fra den nye regjeringen, sier Lothe.

Avgiftsøkningen lå inn i budsjetforslaget fra Stoltenberg-regjeringen, og NHO ba i et brev til finansminister Siv Jensen i oktober om at økningen måtte strykes.

Det skjedde ikke.