— Nå tar vi skipet hjem, sier en fornøyd regionssjef for Siem Offshore i Norge, Tore Lillestø.

Kapteinsbytte på broa i Siem Daya 2. Fra venstre: påtroppende kaptein Geir Ruud; group operation coordinator Gro Wickstrøm; avtroppende kaptein Trygve Gundersen; og regionssjef Tore Lillestø. Foto: Sondre Steen Holvik

På broen til Siem Daya 2 er det hektisk aktivitet i forbindelse med skifte av kaptein og mannskap etter en fire uker lang turnus er over. Noe av aktiviteten skyldes også at teknisk drift og bemanning denne dagen tilbakeføres Siem Offshore etter to år hos OSM.— Vi har nå kapasitet i egen organisasjon og ønsker å drive og ivareta skipet selv, forklarer Lillestø.

Henter tre skip hjem

Konstruksjonsskipet har siden levering i 2013 vært utleid på langtidskontrakt til det malaysiske olje- og gasselskapet Daya Materials Berhad. Bruksområdet for skipet er typisk inspeksjon og installasjon av subsea-relatert utstyr.

-Det kan sammenlignes litt med å spille Playstation dette her, ler australieren Darren Smith, som med 20 års erfaring overvåker operasjonene til de to fjernstyrte undervannsfarkostene. Foto: Sondre Steen Holvik

Siem Daya 2 ble, som flere andre skip i flåten til Siem Offshore, satt ut til en tredjepartsoperatør, da den var ny.— Det var en del av en større vurdering at skipet skulle bemannes og driftes teknisk av OSM. Nå har vi tatt en ny vurdering og tar tre skip tilbake, Siem Daya 2 fra OSM og to andre skip fra Tome, sier Lillestø og understreker at de har vært godt fornøyd med tjenestene fra OSM.

Skipet skal nå driftes fra Siem Offshores polske avdeling, en av selskapets fire driftsorganisasjoner som er sertifisert for å drive skip.

Fullt bemannet

Selv om skipet ligger til kai, er det utstyrt med fullt mannskap på 21 personer.

Siem Daya 2 er utstyrt med to fjernstyrte undervannsfarkoster til 6 millioner dollar stykket. Til havs kan de dykke 4000 meter og dra inntil 1000 meter bort fra skipet. Foto: Sondre Steen Holvik

— De utfører daglig vedlikehold og forbereder båten for nye oppdrag. Når båten er i arbeid kan bemanningen økes med rundt 50 stykker fra Daya Materials Berhad, sier Lillestø.

Et kaibytte på fire uker

Trygve Gundersen, som er avtroppende kaptein, har imidlertid hatt få seilingsoppdrag.

— Jeg har hatt et rundspinn og bytta kai i løpet av de fire siste ukene, sier han.

— Hvordan er det for en kaptein?

— Uff, det blir jo kjedelig, kommer det raskt fra Gundersen.

— Men vi har jo vært i drift i sju måneder før vi la til kai, så vi har hatt nok å gjøre. Det har vært jobb fra morgen til kveld, sier avtroppende kaptein.

Det er god utsikt over havna fra broen til Siem Daya 2. I forgrunnen ses skipets viktigste verktøy, en 250 tonns kran levert av NOV. Foto: Sondre Steen Holvik

Klar på fire timers varsel

Påtroppende kaptein Geir Ruud har ingen konkrete seilingsplaner han heller, men er klar dersom skulle skipet bli kalt ut.

— Vårt neste oppdrag er først på nyåret, så i mellomtiden ligger vi stand-by og er klare til å dra på fire timers varsel hvis vi får beskjed, sier han.

Teknisk inspektør Rafal Falkowski. Foto: Sondre Steen Holvik

Teknisk inspektør Rafal Falkowski fra Polen er i Kristiansand for å se at alt går riktig for seg i forbindelse med overføringen— Mannskapet er det samme, det er bare vi som drifter teknisk og bemanning som endres, så Daya Materials skal ikke merke noen forskjell, sier Falkowski.

Foruten inspektøren er det også en mannskapsmedarbeider og en kvalitetssjef fra Siems polske avdeling som overser tilbakeføringen.

- Rimelig krevende

Om det ruvende røde skipet blir liggende lenge til kais er uvisst. For to uker siden uttalte finansdirektør Dagfinn B. Lie at man ventet et utfordrende marked ut 2016. Det bekrefter også regionsjefen:

— Det er rimelig krevende fremover, ja.