Det var 6. oktober at hovedeier Kristian Siem, via Siem Europe, tilbød alle andre aksjonærer i børsnoterte Siem Offshore å kjøpe dem ut for kroner 1,80 per aksje. Bakgrunnen var at Kristian Siem hadde gått inn med så mye ny aksjekapital i rederiet at han var kommet over tilbudsgrensen. Og bakgrunnen for kapitalinnsprøytingen var som kjent forholdet mellom Siem Offshores betydelige gjeld og de elendige markedsforholdene.

Oppe i 82,7 prosent

Onsdag klokken 16.30 gikk tilbudsperioden ut. Og etter at oppslutningen hadde vært heller mager fra begynnelsen, løsnet det på slutten. Det endte opp med at Siem Europe overtok 17,2 prosent av Siem Offshore-aksjene fra andre eiere. Sammen med aksjeposten Siem Europe hadde fra før, betyr det at Kristian Siem nå kontrollerer en eierandel på totalt 82,7 prosent.

Det er fortsatt et godt stykke fra de 90 prosentene som trengs for at Siem Europe kan «tvangsinnløse» de resterende aksjonærene, altså forlange at de selger aksjene sine for de samme 1,80 kroner stykket.

Vil ikke spekulere

Så blir spørsmålet om selskapet skal fortsette å være børsnotert.

Idar Hillersøy vil ikke spekulere i om styret i Siem Offshore velger å ta selskapet av børs. Foto: Arkiv/Rune Øidne Reinertsen

— Det er opp til styret å bestemme. Jeg vil ikke spekulere i hva de kommer fram til, sier administrerende direktør Idar Hillersøy. Men legger til at det naturlig vil være begrenset omsetning av aksjer i et selskap med en så dominerende eier. (Jevnfør Byggma, red.anm.)

To konstruksjonsstøtteskip

— Når du først er der, Hillersøy, hva gjør de to Siem-skipene Siem Daya 1 og Siem Daya 2 på Kristiansand havn?

— De ligger ikke i opplag, men er under kontrakt, tjener penger og har mannskap om bord. At de allikevel ligger stille på havna, sier jo litt om forholdene i bransjen for tiden.