— Ja, noen kan bli liggende lenge. Andre er inne til vedlikehold. Vi har et næringsliv som sliter. Nå ønsker vi i havna å gjøre det vi kan for å skaffe dem nye oppdrag, sier havnedirektør Halvard Aglen.
Nytt satsingsområde
Havnevesenets folk har gått opp alle kaimeterne på nytt. De har funnet ut at det er mulighet for å tilby langt flere supplybåter og offshoreskip havnetjenester fremover.
Søndag lå fire store supplybåter i venstre havn, mens én lå til kai i Korsvik.
Båtene er Siem Daya 1, Siem Daya 2, Fugro Symphony, Nordmand Subsea og Seven Pelican.Skipene som ligger inne nå tilhører rederier som Siem, Dof og Subsea Seven. Det var ikke lett å få kontakt med noen der søndag kveld
Vedlikehold og opplag
Ifølge assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt kan enkelte av skipene bli liggende lenge. De er inne i havna av ulike grunner.
— En er inne for vedlikehold av kran, en er allerede på vei ut i morgen eller overmorgen. En skal bygges om til nye oppdrag. En venter på oppdrag og en kan havne i langvarig oppdrag, sier han.
Til uka er det ventet to nye supplybåter til Kristiansand. De skal også inn for vedlikehold.
— Men ting endres fort. Får de raske oppdrag, er det ikke sikkert de kommer, sier Granfeldt.
Langt flere enn i fjor
Offshore supply er et satsingsområde for Kristiansand havn. I fjor kom 16 fartøyer inn til havna for å bli jobbet med eller for å ligge i påvente av oppdrag. I år blir det flere.
— Hva tjener havna på dette?
— Veldig vanskelig å si. Blir skipene liggende lenge har vi en annen inntjening enn hvis de er inne for å få ting gjort raskt. Det viktige er å tilby kaiplass slik at både vi og næringslivet får nye inntekter. Vi ønsker å gjøre vårt for å gi oljebedriftene nye oppdrag nå som cruisesesongen er over, sier Aglen.
Etter det vi forstår planlegger havna for at enkelte av skipene kan bli liggende i månedsvis.