Økte kvoter for avgiftsfritt salg av vin og brennevin utløste i vår jubel hos selskapene bak taxfreeutsalgene, men ble kraftig kritisert av Vinmonopolets sjef Kai G. Henriksen.

Fra 1. juli er kvoten økt med inntil to flasker vin for dem som ikke kjøper tobakksvarer.

Dermed kan reisende som ikke kjøper tobakk, ta med seg seks flasker vin, eller en flaske sprit og fire vinflasker. I tillegg kommer to liter øl.

Endringen var et resultat av en avtale mellom Mindretallsregjeringen fra Høyre og Fremskrittspartiet og støttepartiet Venstre.

Men fredag ettermiddag la Vinmonopolet frem salgstallene for juli 2014. De viser en samlet vekst i salget på 2,6 prosent i juli i år, målt mot juli i fjor. Korrigert for ulikt antall torsdager og mandager i år og i fjor, som slår inn i statistikken, var økningen på 1,3 prosent. Salget av vin økte 2,5 prosent, og spritsalget gikk ned på 1,1 prosent.

Skylder på godværet

— Godværet og rekordvarmen i juli forklarer økningen i Polets salg, sier monopolets kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen til Aftenposten.

- Vinmonopolet advarte mot et avgiftsendringene tidligere i år og hevder at Polet blir rammet av et økt taxfreesalg til kunder som ikke bruker tobakkskvoten. Hva sier dere nå?

— Med et så fint vær og høy varme i juli kunne vi forventet en enda høyere vekst. Sommerværet var rekordflott, og juli var den varmeste måneden siden målingene startet i 1900, ifølge Meteorologisk institutt. I stedet opplever vi at Vinmonopolet etter alt å dømme har tapt markedsandeler etter avgiftsendringene 1. juli, sier Lorentzen.

Selger mer til trøndere og nordlendinger

Polets talsmann peker på den fylkesvise oversikten som tyder på at Polet merker den sterke konkurransen fra grensehandelen og taxfree-butikkene. Polet registrerer en samlet nedgang i salget i juli i Oslo, Østfold, Aust-Agder og Vestfold. Midt-Norge og Nord-Norge kan melde om økt salg.

- Er virkningene av avgiftsendringene fortsatt usikker?

— Vi trenger en mer normalisert periode for å se utslagene bedre enn nå. Vi vet trolig mer i løpet av september, sier Lorentzen.

Les også:

Mersalg for 325 millioner

Aftenposten fikk i sommer hjelp av Vinmonopolet til å anslå virkningene av endringen for selskapene som står bak taxfree-monopolene på flyplassene. Anslagene tyder på at Travel Retail Norway og Airport Retail Norway vil øke vinsalget med minst 325 millioner kroner i året som følge av de økte kvotene, viste beregningene.

De usikre regnestykkene er basert på tall fra Statens institutt for rusmiddelforskning, fratrukket 20 prosent som bruker tobakk, og dermed ikke vil kjøpe mer vin. Det gir 2,6 millioner liter mer taxfree-vin. Og da opererer man med en nøktern gjennomsnittspris på 125 kroner pr. liter.

Vinmonopolets administrerende direktør Kai G. Henriksen hadde en klar analyse da endringen ble klar i begynnelsen av juni.

— Det vi uten videre kan si, er at avtalen vil øke alkoholkonsumet i Norge. Det vil igjen føre til flere alkoholskader i samfunnet i tillegg til at det vil svekke Vinmonopolets stilling. Det er med andre ord ikke vanskelig å se de negative utslagene, sa Henriksen.

Les også:

Mente Polet ville merke det straks

Han fortalte om beregninger som peker mot en omsetningssvikt på 200 millioner kroner og opp mot 1 milliard kroner i tapte inntekter for staten, om de nye kvotene benyttes fullt ut på ferger, flyplasser og grensehandel.

- Vi vil merke en slik økt kvote straks, så det vil være uansvarlig av oss ikke å lage nye og lavere prognoser. Vi merker det på omsetningen i Norge bare det kommer et nytt kjøpesenter på svensk side av grensen, sa Henriksen. Polets sjef var svært skuffet over beslutningen.

- Det er et paradoks at vi i Norge på den ene siden har en av verdens strengeste alkoholregimer og på den andre siden aksepterer et frislipp av alkohol til dem som reiser med fly, har Henriksen sagt.

Salg i 1000 literJuli '13Juli '14Endring
Svakvin6 2546 4082,5 %
Brennevin992981-1,1 %
Øl11516241,1 %
Sterkvin5451-5,2 %
Alkoholfritt242917,8 %
Totalt7 4397 6312,6 %
Totalt eks. alk.-fritt7 4147 6022,5 %