Fra 1. juli økes taxfree-kvoten med to flasker vin for de som ikke kjøper tobakk. Budsjettavtalen mellom regjeringen og Venstre er ikke bare gode nyheter for dem som reiser mye til utlandet med fly eller ferge. Avtalen er også en skikkelig gavepakke for de som har monopol på å selge billig røyk og alkohol på flyplassene:

Et anslag Aftenposten har fått Vinmonopolets hjelp til å beregne tyder på at Travel Retail Norway og Airport Retail Norway vil øke vinsalget med minst 325 millioner kroner i året som følge av de økte kvotene.

Rett i tyske lommer

En god slump av overskuddet dette fører med seg vil havne rett i tyske lommer, hos den tyske taxfreegiganten Heinemann som eier Travel Retail Norway sammen med NorgesGruppen og investoren Terje Stykket i Stykket Holding. De to sistnevnte eier rundt en fjerdedel hver.

— Vi forholder oss lojalt til de vedtak som til enhver tid gjelder og har ingen kommentarer ut over dette, skriver Terje Stykket i en sms som svar på Aftenpostens henvendelse.

Terje Stykket tjener på den økte vinkvoten på taxfree. Foto: Svein Erik Furulund

I 2012 kunne eierne hente ut 228 millioner kroner i utbytte fra Travel Retail Norway. Sist vinkvoten ble økt, fra tre til fire flasker i 2006, skvatt overskuddet for selskapet opp med 94 millioner kronet på ett år.

Mer drikking, flere skader

Hos Vinmonopolet understreker man at regnestykket er usikkert fordi det er flere ukjente faktorer inne i bildet – bl.a. snittpris på vin i utsalgene.

Regnestykket er basert på tall fra Statens institutt for rusmiddelforskning, fratrukket 20 prosent som bruker tobakk, og dermed ikke vil kjøpe mer vin. Det gir 2,6 millioner liter mer taxfree-vin, til en gjennomsnittlig salgspris på 125 kroner pr. liter – et forsiktig prisanslag.

— Det vi uten videre kan si er at avtalen vil øke alkoholkonsumet i Norge. Det vil igjen føre til flere alkoholskader i samfunnet i tillegg til at det vil svekke Vinmonopolets stilling. Det er med andre ord ikke vanskelig å se de negative utslagene, sier Vinmonopolet-sjef Kai G. Henriksen til Aftenposten.

Vil kutte egne omsetningstall

Han sier at polet straks går i gang med å beregne inn reduserte omsetningstall for resten av året for bedriften. Beregninger han har fått utført forteller om en omsetningssvikt på 200 millioner kroner og opp mot 1 milliard kroner i tapte inntekter for staten, om de nye kvotene benyttes fullt ut på ferger, flyplasser og grensehandel.— Vi vil merke en slik økt kvote straks, så det vil være uansvarlig av oss å ikke lage nye og lavere prognoser. Vi merker det på omsetningen i Norge bare det kommer et nytt kjøpesenter på svensk side av grensen, sier Henriksen, som er svært skuffet over beslutningen.

Flere flasker vin

- Det er et paradoks at vi i Norge på den ene siden har en av verdens strengeste alkoholregimer og på den andre siden aksepterer et frislipp av alkohol til dem som reiser med fly, sier han.

Sjefen for Travel Retail Norway, administrerende direktør Håkon Fjeld-Hansen, vil ikke kommentere noe forhold rundt de økte kvotene. Direktør for kommersiell utvikling på Oslo Lufthavn, Espen Ettre, sier at de økte kvotene vil føre til økte inntekter for lufthavnen.

— Jeg er usikker på hvor stor økningen egentlig vil bli, sier Ettre.