KRISTIANSAND: — Gal? Ja, det er kanskje noen som vil bruke den betegnelsen. Men jeg er litt sånn flyfrik. I tillegg har det jo vært en del snakk om hvor dårlig flytilbudet fra Kjevik er. Det hadde vi lyst til å gjøre noe med, sier Espen Hennig-Olsen (56).

Den ferske flygründeren forteller at han har ruget på ideen i to år. I fjor solgte han aksjene sine i Hennig-Olsen Is til brødrene Paal og Martin. Ut fra 2011-regnskapet til holdingselskapet hans Tamburin Invest AS, ser det ut til at han fikk 54,7 millioner kroner for posten. Men akkurat hvor mye flysatsingen koster, vil han ikke opplyse.

Ingen gambler

— Jeg er ingen gambler, så jeg satser ikke hele formuen min på dette, og sover fortsatt godt om natten. Men jeg har brukt betydelige midler, svarer Hennig-Olsen.

(Artikkelen fortsetter under grafikken.)

Foto: Grafikk: Jan Grytting

Flyselskapet hans, som får navnet Flynonstop, blir Sørlandets eget selskap, med flyvninger fra Kjevik til åtte destinasjoner i Europa: London, Paris, Berlin, Barcelona, Nice, Palma (Mallorca), Parma (Italia), og Dubrovnik. Espen Hennig-Olsen blir eneeier i selskapet, som foreløpig teller fem ansatte. Selve flyet, som er av typen Embraer 190 – for øvrig samme fly som KLM benytter fra Kjevik til Amsterdam i dag – har en kapasitet på 100 passasjerer og starter flyvninger fra Kjevik 25. april neste vår.

— Vi kjøper ikke flyet, vi leier det, og har fått til en god deal med en flyprodusent. Vi håper på minimum 50.000 passasjerer årlig som flyr tur-retur med oss, og satser på gjester fra Flekkefjord i vest til Risør i øst. Får vi en setefaktor på 65 prosent, så kan det gi overskudd allerede i 2013, påpeker Hennig-Olsen.

— Men én flymaskin, holder det? - Vi mener det. Får vi en aircraft on ground-situasjon, altså at flyet blir forsinket eller heftet på annet vis, så har vi inngått en forsikringsavtale med tre andre selskaper i England, Danmark og Nederland som bistår oss med fly hvis det blir nødvendig, forklarer Hennig-Olsen.

Ipad og mat fra Moi

Han lover komfort på flyene, som god plass til beina, Ipad på hvert eneste flysete og kortreist mat fra Trond Moi.

— Og skal du til London, så flyr vi rett til sentrum og London City Airport. Det koster mer for oss å lande der, sammenlignet med for eksempel Stansted, men da må passasjeren til gjengjeld betale mer for å komme seg inn til byen. Den kostnaden skal vi ta. Vi skal fly deg fra der du bor til dit du skal, rimeligst og billigst, forklarer han.

Det er ennå ikke klart hvor de lander i Berlin eller Paris. Såkalte slots, det vil si tidene som flyene kan lande og ta av på hos de ulike flyplassene, må søkes om, og der avventer de nå svar. Men prisene skal ligge på et rimelig nivå, uavhengig av hvor de lander, forsikrer administrerende direktør i selskapet, Daniel Lundberg.

— Vi opererer med to prisklasser: best pris og flexpris. Den laveste billettprisen tur-retur blir på 1789 kroner, mens maksprisen blir på 4998 kroner, forklarer Lundberg, som åpnet booking-slusene klokken 13.00 tirsdag.

Salgssjef i Flynonstop og tidligere sponsorsjef i Start Toppfotball, Christer Paulsen, lover også spesielle tilbud for fotballfrelste.

— Vi planlegger skreddersydde temareiser innen sport, kultur og kulinariske opplevelser, og ser blant annet for oss å legge opp direkteruter til utvalgte fotballkamper i England, forklarer Paulsen.