KRISTIANSAND: Dermed blir det etter alt å dømme flertall for bymiljøavtalen også hos fylkespolitikerne.

— Dette vil komme frem onsdag når samferdselsutvalget har saken til behandling. Da skal vi komme frem til vårt høringssvar, men vårt utgangspunkt er at vi vil bakke opp om forslaget som ligger der. Det er i hovedtrekk det samme som det brede forliket blant partiene i Kristiansand, sier Terje Damman.

- Vi må

Et bredt politisk flertall i Kristiansand har blitt enige om hva som skal være hovedtrekkene i den nye bymiljøavtalen. Det betyr en økning på 50 prosent i bommene og nye bomstasjoner. Det blir utbygging av blant annet Gartnerløkka, sykkelekspressvei og ny kollektivring.

Les også:

— Det vil si at du som Høyre-politiker går inn for en kraftig økning i bompengesatsene?

— Dette må man se i mange perspektiver. Det overordnede er miljøperspektivet som vi har forpliktet oss på gjennom internasjonale avtaler. Så ligger det nasjonale føringer. Bymiljøavtalen trenger en prinsipptilslutning for at vi kan gå videre i forhandlingene. Vi kan like det eller ikke, men virkeligheten sier at vi må, sier Damman.

En nødvendighet

— Liker du det?

— Ideelt sett så er vi ikke for brukerbetaling, men slik er ikke verden nå. Jeg ser det som en nødvendighet for å få til et spleiselag, svarer fylkesordføreren.

Terje Damman sier at det ligger viktige tiltak inne i Bymiljøavtalen.

— Det viktigste er at vi når nullvekstmålet. Veksten i persontrafikk skal tas gjennom kollektivtransport, gang og sykkel. Fremkommelighet for kollektivtransporten og tilstrekkelig kapasitet er noe av det viktigste, sier Damman. Han peker også på at Gartnerløkka skal bli et nav for trafikken og ikke en flaskehals.

Delt Ap

Leder for Arbeiderpartiets fylkestingsgruppe Randi Øverland gikk nylig ut med kritikk av den foreslåtte bymiljøavtalen. Hun hadde ikke tid til å snakke med Fædrelandsvennen tirsdag, og henviste til fraksjonsleder for Ap Helge Stapnes. Han er ikke enig med Øverland.

— Vi hadde gruppemøte i går. Arbeiderpartiet kommer til å gå for bymiljøavtalen, slik flertallet i Kristiansand vil og i den retning fylkesrådmannen har foreslått. Det vil si 50 prosents økning i bompengeavgiften, sier Stapnes.

Han sier at de er for å bygge ut stamveinettet, men vil ha ned bilveksten.

— I tillegg vil vi fremme noen av de samme forslagene som flertallet i Kristiansand har blitt enige om, sier Stapnes.

Blir det et splittet Arbeiderparti i fylkestinget i og med Randi Øverland har en annen mening?

— Nei. Det blir det ikke. Arbeiderpartigruppa er stor og vi har takhøyde nok til å tåle at enkeltpersoner har andre prinsipielle meninger. Men vi vil ha evalueringer på plass, slik Randi Øverland har bedt om. Vi ønsker også sosioøkonomiske utredninger for å se om dette slår skjevt ut for enkelte grupper, sier Stapnes.