KRISTIANSAND: I et møte på Rådhuset tirsdag formiddag, ble de sju partiene Ap, Høyre, KrF, Venstre, Sp, SV og Pp enige om at de skal følge innstillingen fra rådmannen til forslag om ny bymiljøavtale.

Dette betyr en økning på 50 prosent i bommene og nye bomstasjoner. Det blir utbygging av blant annet Gartnerløkka, sykkelekspressvei og ny kollektivring.

Det blir også en kraftig satsing på bussen. Men denne kan bli enda sterkere med det nye opplegget fra de sju partiene.

Les 12 spørsmål og svar om bymiljøavtalen:

— Det som er det overordnede og viktige i denne saken er et bedre busstilbud. Folk skal ha en opplevelse av at Kristiansand har et godt tilbud, sa Arbeiderpartiets gruppeleder Mette Gundersen da Fædrelandsvennen møtte de sju partiene tirsdag morgen.

Forliket som ble inngått i dag er signert av blant andre Grete Kvelland Skaara (KrF), Ivar Bergundhaugen (V) og Mette Gundersen (Ap). Her er de samlet på rådhuset tirsdag formiddag. Foto: Kjetil Reite

Mye nytt

Selv om partiene støtter prinsippene i en ny bymiljøavtale, gjør de altså endringer i tillegg til at de har nye tiltak.

  • De vil ha som nevnt ha en enda sterkere satsing på bussen. Dette skal prioriteres høyt og tidlig i perioden på 16 år.

  • Selv om de største tiltakene ligger fast, blir det nye runder om de mindre tiltakene i pakka. De sju partiene vil nemlig gå gjennom hele portefølgen for tiltak etter at det er gjort avtale med staten. Dette inkluderer også sykkelskuldra på Sødal-sida.

  • Selv om partiene er enige om at det trengs flere bommer, vil de ikke konkludere med plassering nå. Det omfatter også bomstasjoner rundt Sørlandsparken. Men partiene er enige i at det trengs en mest mulig rettferdig plassering.

  • Partiene er enige om å redusere overflateparkering i sentrum betydelig.

  • De sju partiene er også opptatt av hvordan plassering av bommene slår ut for barnefamiliene. De ønsker primært at barn skal få gå i barnehage i nærområdet. Hvis det ikke er mulig, åpner de for en kompensasjonsordning.

  • Det kan også komme tiltak for andre grupper som blir rammet urimelig hardt av nye bommer. Men dette vil partiene komme tilbake til etter at det er laget en rapport som skal belyse dette. Rapporten er ennå ikke ferdig.

  • I bymiljøavtalen skal det også satses på aktivt informasjonsarbeid.

  • Kristiansand kan også få en bysykkelordning.

Stridsspørsmål

Avtalen som er inngått, betyr at mange av sakene som har skapt størst debatt ennå ikke er avklart i Kristiansand bystyre. Det gjelder blant annet plassering av nye bommer.

Disse partiene skal samarbeide om bymiljøavtalen og vil også invitere med andre partier. Fra venstre: Ole Magne Omdal (Sp), Ivar Bergundhaugen (V), Christian Landmark (SV), Renate Hægeland (H), Mette Gundersen (Ap) og Grete Kvelland Skaara (KrF). Foto: Kjetil Reite

— Det er ikke bare Sørlandsparken vi må diskutere. Vi må også se på forslaget om bommer på Tinnheia og i Ytre Vågsbygd. Det sentrale er at hele kommunen må være med og bidra. Og så er det viktig å få fram at det vil være en timesregel, så kjører du fra Vågsbygd til Sørlandsparken vil du uansett kun betale i en bom, sier Grete Kvelland Skaara, gruppeleder i KrF.

Et annet stridsspørsmål er hva man skal bruke pengene på. En bymiljøavtale kan få en ramme på hele 15 milliarder, fordelt over 16 år. Forliket tirsdag betyr at partiene ikke banker alle tiltakene nå, men at de blir enige om hvilke type tiltak de prioriterer.

— Det er bred enighet om at vi skal prioritere de tiltakene som har størst effekt på å nå målet om nullvekst i biltrafikken, sier Ivar Bergundhaugen, gruppeleder i Venstre.

Les også:

Lang prosess

Det er fortsatt en lang prosess fram til endelig beslutning i saken. Formannskapet i Kristiansand skal i denne omgang kun gi innspill og fatte et prinsippvedtak. Saken er også på høring i blant annet nabokommunene.

I løpet av høsten skal bystyret i Kristiansand og fylkestinget fatte et nytt vedtak før forhandlingene med staten starter. Det er i denne runden selve avtalen blir utformet og det blir klart hva staten faktisk vil bidra med.

Så skal den ferdige avtalen godkjennes av bystyret, fylkestinget og Stortinget. Det er usikkert når dette skjer.