KRISTIANSAND: — Vi er alle syndere som trenger Guds nåde. Men Herren har ikke skapt mennesker som homofile og lesbiske, mener Hanni Nalbant (59).
Kvinnen, opprinnelig fra Tyrkia, er varamedlem til menighetsrådet i Vågsbygd.
Torsdag kveld, etter prøvevoteringen på Kirkemøtet, gråt hun.
— Natt til fredag tente jeg lys og ba om et annet resultat, sier Nalbant.
Det fikk hun altså ikke.
Med 50 mot 33 stemmer vedtok Kirkemøtet å åpne for homofile i partnerskap i vigslede stillinger.
— Ødelegger kirken
— Jeg, og mange med meg, føler Kirken ødelegges. Og det er statens skyld. Først ble kristendom fjernet fra skolen. Så dette. Korset i vårt vakre flagg er i ferd med å fjernes, mener kvinnen.
Hanni har ringt sin prest og snakket om å melde seg ut.
— Kanskje gjør vi det, Georg og jeg. I alle fall om det kommer en homofil prest til vår kirke. Det er jo så vidt jeg klarer å svelge når en kvinnelig prest taler. Sånn er det bare, poengterer hun.
— Hva gjør dere dersom presten støtter Kirkemøtets vedtak?
— Det spørsmålet er det ikke lett å svare på. Uenig vil vi i alle fall være, sier Hanni Nalbant.
Fornøyd
I kapellet i Gravane vurderer Ragnhild Toreid siste nytt fra Kirkemøtet i Øyer:
— Vedtaket er veldig positivt og samtidig Kirkens eneste farbare vei.
Toreid, leder for Bymisjonens frivillige arbeid i Kristiansand, vurderer spørsmålet om homofile prester i partnerskap på linje med andre etiske spørsmål.
— Vedtaket sier at vår kirke nå har to syn på dette spørsmålet. Det vil gå seg til dersom begge parter respekterer hverandre, tror hun.
Bymisjonen i Kristiansand er base for kristne homofile i byen. Der har partnerskap blitt velsignet og der møtes Åpen Kirkegruppe etter kveldsmessen på torsdager.
— Vedtaket vil forhåpentligvis også bety at homofile og lesbiske i sterkere grad kjenner seg akseptert, sier Ragnhild Toreid.
Ulik praksis
Det nye vedtaket fastslår at det allerede er to homofilisyn i Kirken, og dermed også ulik praksis for vigsling og ansettelse av homofile i partnerskap.
Kirkemøtet likestiller nå de to synene og lar det bli opp til biskop og ansettelsesorgan å velge lokal praksis.