KRISTIANSAND: — Det finnes mange gode filtreringsprogrammer til pc, men det beste filteret sitter nok i barnas eget hode, sier IKT-lærer Astrid Føreland ved Vennesla ungdomsskole til fvn.no.

Hun er initiativtager til prosjektet "Digital dannelse", som er et samarbeid mellom skolen, Stiftelsen Arkivet, Senter mot seksuelle overgrep i Kristiansand og Redd Barna region Sør. Målet er å bevisstgjøre barn og unge på hvordan de bruker internett.

95,2 prosent på MSN - Vi har intervjuet 9.klassinger i Vennesla om nettbruk, og 95,2 prosent oppgir at de bruker chatteprogrammet MSN Messenger. I tillegg er de aller fleste registrert på ett eller annet nettsamfunn der de legger ut informasjon om seg selv.

- Mange har en helt ukritisk holdning til hva de forteller om seg selv på nett, og har ikke tilstrekkelig forståelse for hvor enkelt det er å identifisere dem, sier Føreland.

— De forteller litt her og litt der, bruker fornavn og bosted og strør om seg med detaljer, og for drevne nettslusker er det ingen sak å finne ut hvem de i virkeligheten er, sier Føreland.

Hun kan fortelle fra undersøkelsen av 24 prosent av 14-15-åringene oppgir å ha møtt noen de kun har kjennskap til fra nett.

— Mange av de spurte har også møtt flere, sier hun.

Holdninger - Jeg har lenge vært nysgjerrig på ungdoms holdninger til nettbruk, og føler det er holdningene til dette vi som voksne først og fremst bør hjelpe barn til å utvikle, fremfor å forby nettbruk. Man bør nok begynne å arbeide med holdningsskapende arbeid mot barn under skolealder, sier Føreland, og viser til en "gammel" undersøkelse fra 2003:

— 30 prosent av alle barn under 8 år hadde da hatt befatning med pc, og det er tre år siden, understreker hun.

— Arbeidet med dette prosjektet vil gå frem til 2008, forteller prosjektleder og Redd Barna-ansatt Inger Turid Tonstad til fvn.no. Hun er også styreleder i Senter mot seksuelle overgrep, og forteller at skolene skal delta i dette arbeidet, sammen med flere fagmiljøer.

I forrige uke kunne fvn.no fortelle at det er over 13 000 registrerte unge mellom 13 og 19 på Dagbladets nettsamfunn Blink, der hvem som helst kan lage seg en profil og ta kontakt med barn. .

— Vi har intervjuet 9.klassinger i Vennesla om nettbruk, og det viser seg at 78,4 prosent av de spurte hadde hatt eller har fortsatt en Blink-profil, kan Astrid Føreland fortelle.

— Mange har liten tro på at de blir identifisert, og tillater seg derfor å si og mene mye mer enn de ville ha turt ansikt til ansikt, sier Føreland.