Nå har Harald Furre tatt for mye tran. Det er ikke sånn det fungerer at jeg kan gripe inn og fortelle Samferdselsdepartementet hva det skal mene, sier Michaelsen.

Lang tunnel

Onsdag ble det klart at Samferdselsdepartementet likevel ikke støttet forslaget om lang tunnel ved Kjerrane i Ytre Ringvei. Dette til tross for at det sto i et brev fra departementet, som Fædrelandsvennen gjengav 2. februar.

Da Frps stortingsrepresentant Michaelsen leste Fædrelandsvennen fikk hun hakeslepp. For bare et par uker i forveien hadde departementets ledelse orientert om at konklusjonen ville bli å anbefale to korte, ikke en lang tunnel under Gamle Mandalsveg.

Feil

Hun tok kontakt med statssekretær Tom Cato Karlsen, som sjekket saken, og fant at det som sto i brevet var feil. Nå er det riktige sendt til kommunaldepartementet.

Fredag sa Kristiansands ordfører, Harald Furre, dette til Fædrelandsvennen:

— Jeg har sendt en sms til Åse der jeg har understreket det faktum at det ble gjort enstemmige vedtak om dette i både Kristiansand og i Songdalen, inkludert Fremskrittspartiets representanter. Vi forventer at Frps stortingsrepresentanter bakker det opp, sier Harald Furre.

Stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap) er kritisk til måten Åse Michaelsen (Frp) har opptrådt på. Foto: Steinar Vindsland

Lørdag kom Aps Kari Henriksen med følgende uttalelse:

Instruert

«Dersom det er riktig, slik Fædrelandsvennen fremstiller det, så har Samferdselsdepartementets fagavdeling gitt råd til politisk ledelse, at Ytre ringvei bør gå i lang tunnel under Kjerrane. Altså helt i tråd med hva et enstemmig kommunestyre i Kristiansand har vedtatt. Det samme har fylkeskommunen og fylkesmannen. Så leser vi at leder for Agderbenken har kontaktet departementet, og nærmest instruert politisk ledelse til å endre syn på saken.»

— Dette er et alvorlig tillitsbrudd mellom henne som representant for Sørlandet og befolkningen hun er valgt inn av. Sørlandsbenken sier de skal jobbe sammen for sørlandssaker, ikke mot dem. Spesielt ikke i saker der partiene lokalt er enige. Hun bør avklare sin rolle i denne saken. Vi har en fornemmelse om at den har vært svært sentral, sier Henriksen.

Marsjordre

Nå svarer Michaelsen:

— Jeg tar ikke marsjordre fra ordføreren i Kristiansand. Jeg har hele tiden ment at to tunneler var det riktige. Som stortingspolitiker må jeg se etter hele regionens beste. Med lang tunnel risikerer vi både utsettelse av prosjektet, og kanskje at Nye Veier finner det mindre samfunnsøkonomisk, og velger å satse på veier andre i steder i landet i stedet, sier Michaelsen.

Hun sier det er tette skott mellom Stortinget og regjeringsorganer som Samferdselsdepartementet. Hun verken vil eller kan påvirke råd og beslutninger som tas der.

— Egentlig flirer jeg litt av at de tillegger meg så mye makt at jeg kan påvirke departementet, men sånn er det nok ikke, sier Michaelsen.