— I Danmark konkurrerer vi med de store norske kjedene, Elkjøp og Expert. Det som er interessant er at de samme kjedene har duopol i Norge, og av de høye prisene kan man se at de to konkurrentene har det riktig bra her oppe, hevder Thomas Nordborg, salgssjef for Skousen-kjeden som har milliardomsetning i Danmark.

Duopol innebærer en markedssituasjon med to dominerende selgere og ufullkommen konkurranse, ettersom de to kjedene kan utnytte sin markedsmakt til å presse prisene.

Det akter altså Aarhus-baserte Skousen å gjøre noe med. Hver kveld sendes et vogntog fra deres lager med Superspeed til Kristiansand og resten av Sør-Norge, der danskene torsdag åpnet sitt 12. norske varehus i Sørlandsparken.

— Beliggenheten var viktig. Nå ligger vi midt i trekanten, med alle konkurrentene rundt oss, forteller Tom Erling Isefjær (34), daglig leder og franchisetaker fra Kristiansand.

Lokalet er det samme som Expert hadde fram til de flyttet over til det nye Sørlandssenteret for fire år siden.

NETT - Hvitevarebutikker-Sørlandsparken.jpg

— Tar de litt på sengaI desember følger Arendal etter, og Lyngdal skal være på trappene. Over 20 varehus på kort sikt, og flere skal det bli.

Prisene på hvitevarer ligger ti prosent høyere i Norge enn Danmark.

Det betyr at kontringsvillige og hurtige dansker nå angriper «fjeldabene» på bortebane. Og som vanlig har de det i kjeften:

— Ut fra våre egne undersøkelser på nettet observerer vi at prisene på hvitevarer ligger ti prosent høyere i Norge enn Danmark. Vi tar de litt på senga, og ønsker å utligne denne forskjellen til gode for kundene, proklamerer salgssjef Thomas Nordborg på velklingende jyllandsk.

Det første slaget i priskrigen kom allerede på åpningsdagen.

Elkjøp og Lefdal har samme eier. Begge varehusene i Sørlandsparken annonserte like godt 20 prosent avslag på alle hvitevarer fra torsdag til lørdag.

— Det gjør de hver gang vi åpner ny butikk. De ønsker oss velkommen, og det synes vi bare er morsomt, smiler Nordborg, som bekrefter at danskene er hakket mer prisbevisste enn nordmenn.

Skousen Sørlandsparken er den danske kjedens 12. varehus i Norge, alle åpnet i år. Snart følger Arendal etter. Foto: Vegard Damsgaard

— De beste overleverSalgssjefen fikk også et fast håndtrykk fra konkurrenten over gata. Avdelingslederen fra Lefdal var innom for å sjekke hva danskene kan by på.

— Det er greit å se hva som foregår, Skousen er jo noe nytt i Norge. Men vi er forberedt på alt, og vi er vant til konkurranse. For noen blir det tøft, men jeg tror ikke det blir så tøft for oss, sier Torbjørn Opsahl, avdelingsleder for hvitevarer hos Lefdal i Sørlandssenteret.

- Hvem vil det gå ut over da?

- Jeg tenker umiddelbart at Rolfs Elektro kan få svi. Vi store har en del kort å spille på, vi har jo litt muskler, sier Opsahl, som ikke tar påstanden om ti prosent prisforskjell for god fisk - type dansk sprøstekt rødspette:

— Norge er kjent som verdens billigste elektronikkmarked. Akkurat det tror jeg ikke så mye på.

Hvis ikke du finner en komfyr her ute nå er du skikkelig på bærtur!

Sørlandsparken Næringsforening hilser alle nyetableringer velkommen.

— Hvis ikke du finner en komfyr her ute nå er du skikkelig på bærtur! Det er en veldig hardt presset bransje, men det er også Sørlandsparkens karakter. Den ble ikke bygd for at noen skal ha enerett på noe. De beste overlever, det er sånn verden er, fastslår daglig leder Erik Rostoft.

Butikkåpninger i Danmark feires aldri med kake, men man må tilpasse seg lokale tradisjoner. Her er det Minlha (t.v.) og Shakila Fazli som får servering av selger Jorunn Fet. Ekteparet fra Tinnheia var ute etter ny platetopp. Foto: Vegard Damsgaard

Rolfs Elektro: — De må bare komme- Som jeg alltid har sagt; de må bare komme. Vi feier for vår dør, så får de feie for sin. De lager støy i en startfase, så må vi bare være skjerpet og stå på, lyder den vennlige krigserklæringen fra daglig leder Svein Kristian Vikstøl hos Rolfs Elektro i Sørlandsparken.

Sørlandets største frittstående elektroforretning har vært ute en vinterdag før. Ja, hele året går varebilen i skytteltrafikk til bolig- og hyttefelt fra hav til hei på Sørlandet, ettersom de leverer gratis.

Det har blitt deres lønnsomme nisje, og den innbrakte i fjor 56,4 millioner i kassen og et resultat på 2,3 millioner.

— For oss er servicen blitt alfa og omega, men samtidig nytter det ikke å være for dyre. Prismessig er det henimot likt, vi er fullt på høyde, mener Vikstøl.

- Er hvitevarer overpriset i Norge?

— Nei, de er ikke det, men alle prøver jo å promotere sitt eget.