MANDAL/BERGEN: Problemene vil nesten ingen ende ta for de hurtiggående fartøyene med en toppfart på 60 knop. Nå er det feil i de hydrauliske systemene som fører til landligge. For to år siden ble det innført strenge seilingsrestriksjoner fordi fartøyene ikke tålte høy hastighet.

Uvisst hvor lenge

— Det er uklart når fartøyene kan seile igjen, sier Sjøforsvarets prosjektleder, kommandørkaptein Geir Mykleby til bt.no.

Tre av dem ligger på Haakonsvern, de tre øvrige ved verftet i Mandal. Håpet er at ett av fartøyene, KNM "Glimt", i løpet av november kan foreta testseilaser.

— Jeg forventer at vi kan gjenoppta seilingene i tråd med planene våre fra januar, sier sjefen for MTB-våpenet, kommandørkaptein Bjørn Kvisgaard.

De første tegnene på at noe var galt, dukket opp i februar. Senere oppsto det havari i en pumpe i hydraulikksystemet på ett av fartøyene. Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) og verftet Umoe Mandal besluttet derfor i september å innføre midlertidig seilingsforbud for alle de seks MTB-ene i den såkalte "Skjold-klassen". Før det måtte seilingstiden begrenses i forhold til det som var planlagt.

Nesten tre år forsinket

— Det gjorde vi for å unngå ytterligere slitasje på vitale, hydrauliske deler på de øvrige fartøyene, sier prosjektleder Geir Mykleby.

Hele prosjektet var fra før sterkt forsinket. Den korrigerte tidsplanen tyder nå på at siste fartøy først kommer til å bli levert 32 måneder forsinket.

— Det er utrolig avanserte fartøyer, dette her. Det er et helt nytt konsept, og det er derfor ikke unaturlig at det dukker opp overraskelser underveis. Det har vist seg at levetiden til en del slitedeler er kortere enn forventet, sier prosjektlederen.

Seilingsforbudet medfører at flere seilingsuker går fløyten for mannskapene. MTB-ene kan heller ikke delta i øvelsen Flotex Silver.

— Nå prøver vi å omplassere mannskapene til andre fartøyer som skal delta på øvelsen, slik at de likevel kan tilegne seg den tiltenkte kompetansen, sier MTB-sjef Bjørn Kvisgaard.

Hva har mannskapene ellers gjort under seilingsforbudet?

— De har vært opptatt av å sette seg inn i alle systemene om bord. Dette kan like godt gjøres når fartøyene ligger ved kai.

Kompensasjon

Forsvarsdepartementet har forhandlet frem en avtale med Umoe Mandal om forsinket levering av båtene. Avtalen gir rett til kompensasjon for ekstrautgiftene Forsvaret er påført på grunn av forsinkelsene.

— For meg har det vært viktig å få til en avtale som sikrer levering av de siste båtene. Dette har vært en krevende prosess, sa forsvarsminister Grete Faremo da avtalen ble inngått.

Avtalen inneholder flere elementer som gir fartøyene økt utholdenhet gjennom tilleggsytelser, komponenter og reservedeler. Blant annet vil de nå kunne operere til havs over lengre tid. De siste utbedringene som må foretas i hydraulikksystemene, er en garantisak.

Store tap

Verftet Umoe Mandal er kommet i en svært anstrengt økonomisk situasjon som følge av at stadig nye problemer er dukket opp under fullførelsen av fartøyene.

— Det er ingen hemmelighet at vi har tapt store penger på MTB-prosjektet, sier administrerende direktør Anders Nybø ved Umoe Mandal.

Jens Ulltveit-Moe er eneeier av selskapet. De tre siste årene har Umoe Mandal til sammen et negativt årsresultat på 230 millioner kroner. Også i år blir underskuddet betydelig.