MANDAL: — Vi har holdt på i snart to år med konseptstudier betalt av amerikansk marine. Hittil har vi arbeidet i hemmelighet med skroget. Vi mener verftet er verdens fremste, men vi har harde konkurrenter i USA. For å komme i mål må vi ha et tett samarbeid med myndighetene både i Norge og USA.

Det avslørte administrerende direktør Peter Klemsdal da verftet i går hadde besøk av statssekretær Espen Barth-Eide i Forsvarsdepartmentet. Statssektretæren meddelte at avtalen norske myndigheter hadde gjort med Lockheed Martin om kjøp av transportfly inneholdt en gjenkjøpsavtale han håpte ville komme Umoe Mandal til gode.

I Pentagon

  • Jeg har personlig vært i Pentagon flere ganger for å diskutere kjøp av komposittbåtene som lages i Mandal. Mitt inntrykk er at det kan være stor grunn til optimisme for kontrakter, sa Barth-Eide. Han mener sjansene for verftet aldri har vært større for salg i USA.

Administrerende direktør Peter Klemsdal sier han er glad for støtten fra regjeringen, men påpeker at ingen kan gi konkrete løfter om nye kontrakter. Han sier at verftet hittil ikke har lykkes å komme med på norske gjenkjøpsavtaler til tross for forsøk gjennom en årrekke.

Det er verftet selv som har sikret seg oppdragene i USA etter å ha brukt flere titalls millioner.

Eksperimentfartøy

Den ene båten er et eksperimentfartøy på 70 meter og er anslått å koste en millard kroner. Fartøyet skal kunne gå opp på land og blant annet sette fra seg tanks, forteller Klemsdal.

— Det andre fartøyet er halvparten så stort og et par meter mindre enn våre egner MTBer. Fartøyet lages nå i aluminium, men serien som planlegges skal være i kompositt. Serien skal bygges over ti år, sier Klemsdal.

Byggestart for eksperimentfartøyet er planlagt i 2009, mens serien på 50 av de andre båtene er planlagt å starte i 2010. Amerikansk marine vil kreve at en bygges i USA, men verftet håper at en betydelig del modulene til båtene kan lages i Mandal.

Døråpner

Umoe Mandal er trukket med i utviklingsprogrammet for det europeiske kampflyet Eurofighter og kjemper om en kontrakt på ti millioner kroner. Hvis det lykkes, tror Klemsdal det kan åpne døra for bedriften inn på det sivile flymarkedet i Europa.

Mandalsverftet arbeider for å få et samarbeid med Saab-konsernet i konkurransen om produksjonen av svenske kampfly. Konsernet er opptatt av et svensk-norsk industrisamarbeid med mål å selge flyene til Norge.

  • Det er foreløpig uklart hva vi kan få ut av samarbeidet, sier Klemsdal. Umoe Mandal er i dag den eneste bedriften i verden som lager løfteluker i kompositt og håper at de skal gi en betydelig delproduksjon.

Ingen grunn til kritikk Statssekretær Espen Barth–Eide ser ingen grunn til å kritisere forsvarssjefen for å sende MTB-ene som bygges ved Umoe Mandal rett i opplag. Det er ett av ryktene i tilknytning til forsvarsstudien som legges fram i høst.

– Nå er det tredje gang på rad forsvarssjefen vil sende luftputebåtene fra Umoe Mandal direkte i opplag. Går det ikke en grense for å motsette seg politiske vedtak?

– Forsvarssjefen gjør hva han mener er rett, men det er regjeringen som bestemmer. Jeg har registrert at statsminister Jens Stoltenberg har uttalt at båtene bygges for å brukes, sier Bart–Eide. Regjeringens langtidsplan legges fram etter jul.

Statssekretæren uttaler at Umoe Mandal gjennomfører et teknolgisk prestisjeprosjekt. Han er enig i at det kan bli vanskelig å selge båtene i USA dersom de ikke kan brukes i Norge.

– Jeg skjønner at det stresser et lokalmiljø når det skapes usikkerhet om en hjørnesteinsbedrift, men kan ikke gi løfter akkurat nå, sier han.