ARENDAL: — Arendalsuka hadde ikke fått den samme intime rammen dersom den hadde blitt arrangert i Kristiansand, Trondheim eller Oslo. Den store utfordringen er imidlertid overnattingskapasiteten. Vi skulle gjerne hatt et hotellskip eller en brakkeby å tilby de mange besøkende, sier Øystein Djupedal.

Stor økning i antall utstillere

Til tross for at det i år blir over 100 flere utstillere/arrangementer enn i fjor, mener ikke lederen av programkomiteen at Arendalsuka har nådd et tak når det gjelder størrelse. Arrangørene forventer i år at den politiske festivalen skal trekke til sammen mellom 50.000 og 60.000 dagsbesøk. Arendalsuka arrangeres i perioden 15.-20- august.

Plass til alle som ønsker

— Vi ønsker ikke å avvise noen, og har fremdeles flere ledige byrom som kan tas i bruk. Takket være store parkeringsanlegg inne i fjellet, kan vi under Arendalsuka stenge av store deler av bykjernen for privatbiler. Dermed får vi god plass til både publikum og de mange delarrangementene, sier Øystein Dupedal.

For å skaffe overnatting til flest mulig har arrangørene utfordret byens innbyggere til å leie ut rom og hus til tilreisende, noe forholdsvis mange har valgt å gjøre.

Starten på lang valgkamp

Nytt av året blir at alle lederne av partiene som er representert på Stortinget skal holde sine egne taler og arrangement på Kanalplassen. Øystein Djupedal har store forventninger til partiledertalene som vil bli holdt på Kanalplassen.

— I tillegg til den tradisjonelle, tv-sendte partilederdebatten som arrangeres torsdagen i Arendal kulturhus, tror jeg partiledertalene blir blant høydepunktene i Arendalsuka. Her får politikerne en helt unik mulighet til å snakke til og få kontakt med velgerne, sier Øystein Djupedal.

Skuffet over Arendalsuka

I et intervju med Klassekampen tidligere i sommer uttalte Venstre-leder Trine Skei Grande at hun er kritisk til at det har blitt færre frivillige og flere kommersielle aktører under Arendalsuka. Hun sa blant annet at hun ønsker at de politiske partiene skal få mer plass.

— Jeg mener vi har en god miks blant deltakerne, og det er fremdeles slik at det er frivillige organisasjoner som dominerer. Bedrifter og næringsliv utgjør knappe 13 prosent av deltakerne, sier Øystein Djupedal.

IKEA og Den norske kirke

Blant deltakerne under Arendalsuka er det kommersielle aktører som DNB, First House, IBM, IKEA og McDonald´s. Eksempler på andre aktører er politiske partier og organisasjoner som Den norske kirke, Human-Etisk forbund, Fellesforbundet, Norges Bondelag, fylkeskommuner og universiteter.

I tillegg til egne arrangementer vil sentrale personer fra politikk, næringsliv og organisasjoner delta i debatter. Eksempler på tema som i år vil stå sentralt er innvandring, grønt skifte, arbeidsledighet, utenrikspolitikk og delingsøkonomi. Det blir som tidligere år også mange kulturelle innslag, som toppes med konsert med Kristiansand Symfoniorkester.

Flere statsråder

— Vi registrerer at samtlige partiledere og rekordmange statsråder har prioritert å være tilstede under Arendalsuka. Jeg mener vi har befestet vår posisjon som en viktig arena for å diskutere politikk og viktige samfunnsspørsmål, sier Øystein Djupedal.

Det er gratis å delta på alle arrangement, og arrangørene har ikke lov til å ta betalt for så mye som en kaffekopp.