— Det er fortærende når man har bygd om Vågsbygdveien for milliardbeløp, og så gjøres det ikke noen ting i det største problemkrysset. Kjoskrysset har jo vært uforandret i snart 30 år, tross all trafikkøkningen, lyder den klare talen fra Yngvar Rønning, daglig leder for Lyskomponenter på Sagmyra.
Bedriftseieren har sett seg lei på at kunder og beboere hver dag står i stampe der Holskogveien møter Vågsbygdveien, og har nå skapt engasjement med et spissformulert innlegg på Facebook.
— Dette angår jo halve Vågsbygda. Det er nestenulykker i krysset hver eneste dag, hevder 44-åringen overfor Fædrelandsvennen.
- Hiver seg ut i krysset
For er par år siden vedtok bystyret reguleringsplanen for ny, gigantisk rundkjøring til 100 millioner kroner i Kjoskrysset. Men foreløpig er det usikkert når pengene blir bevilget; det kan ta fem eller ti år.
I mellomtiden skjer det daglig både frekke og farlige manøvere når bilister med hastverk skal finne ei ledig luke på den tett trafikkerte Vågsbygdveien.
- Spør du meg er det ikke bra. Folk står lenge og venter, og hiver seg ut fortere enn de bør fordi de er lei av å stå i kø. Mange tar unødvendige sjanser, det opplever jeg selv når jeg kjører hjem fra jobb hver dag, forteller butikksjef Jan Henrik Svendsen ved Meny Vågsbygd.
Yngvar Rønning foreslår å bruke noen hundre tusen kroner på å utvide veien en halv meter på begge sider av krysset. Da mener han det blir rom for to felt fra Holskogveien til Vågsbygdveien og et romslig ventefelt for bilister fra Møvig som skal krysse over motsatt vei.
- Feil at vi ikke har jobbet
Han ber ordfører og varaordfører, som bor henholdsvis på Møvig og Flekkerøy, ta affære.
— De kjører jo forbi her hver dag. En bedriftsleder som ser et problem, prøver å gjøre noe med det. Man kan ikke bare sitte i møter og prate, vente fem år til og se om veimyndighetene gjør noe, mener Rønning.
Varaordfører Jørgen Kristiansen avviser at de toer sine hender, og peker på reguleringsvedtaket. — Det er feil å si at vi ikke har jobbet noe med Kjoskrysset, for det har vi jobbet mye med, mener KrF-politikeren, som er godt kjent på stedet.
Han er ikke fremmed for strakstiltak, hvis veivesenet øyner en mulighet:— Vi politikere må overlate slike beslutninger til faglige instanser. Men i den grad man kan legge press, høres det klokt ut å utvide veien litt. Vi har sett gang på gang at Statens vegvesen er løsningsorientert de gangene vi kommer med innspill, sier Kristiansen.
- Ulykkesrisikoen øker betydelig
Prosjektlederen i Statens vegvesen sier de er klare til å iverksette bygging så snart pengene bevilges. Han kaller Kjoskrysset et forferdelig punkt, med mange stygge svingbevegelser.
— Fra veivesenets side ønsker vi å få bygd rundkjøring så snart som overhodet mulig. Dette krysset og Håneskrysset har høyest prioritet av disse «mindre» tiltakene, sier Asbjørn Heieraas.
Et alternativ er lyskryss, men det er forkastet siden det vil redusere kapasiteten dramatisk. Andre midlertidige tiltak er også parkert.
Siden det er kryssing for fotgjengere og syklister i krysset, er det uaktuelt med to kjørefelt. Hvis den ene bilen stopper for fotgjenger, kan den hindre sikten til bilen ved siden av, og påkjørsel kan skje.
— For et par år siden så vi på enklere tiltak. Det ble da gjort en trafikksikkerhetsanalyse, og konklusjonen ble at ulykkesrisikoen for gående og syklende vil øke ganske betydelig. Da er det uaktuelt, sier Heieraas.Hvert døgn passerer rundt 18.000 biler Vågsbygdveien ved Kjos.
Prioritert i bymiljøavtalen
Den såkalte bymiljøavtalen for Kristiansands-regionen inneholder tiltak verdt 16,4 milliarder kroner, tilsvarende rundt én milliard i året i perioden 2018-33. Det er foreslått at rundkjøring til 100 millioner i Kjos finansieres i første fase, 2018-21.
— Det er et viktig tiltak for å få flyt i trafikken og gode løsninger for kollektivtrafikken, påpeker prosjektleder Jo Viljam Drivdal overfor Fædrelandsvennen.
Fremdriften beror på forhandlingene med Samferdselsdepartementet, som forhåpentligvis vil bli gjennomført dette året.Om tiltakspakka skal bli fullfinansiert er regionen avhengig av statlige bidrag på mellom 5,4 og 7,0 milliarder, tilsvarende pluss minus 400 millioner i året. I tillegg kommer inntekter av en kraftig økning i bompengene.
Mellom Lumber og Kjos planlegges tunnel i fire felt, men dette tiltaket ligger langt bak i køen.