Foto: Jarle R. Martinsen

TROMSØ-HARSTAD: — Det er fremfor alt veldig mye trangere enn det vi har vært vant til, sier May Tove Grytnes , en av de 177 passasjerene som var med på den aller første turen ut av Tromsø havn med kurs sørover. Hun har vært vant til å sitte i en egen salong og kunne jobbe, det nytter ikke lenger.Årsaken er at antall passasjerseter er redusert fra 350 til 250 for å få bedre belegget og dermed bedre økonomien. Dessuten er farten satt ned for å redusere drivstoffmengden, heller ikke det spesielt populært.

De færreste er derimot nervøse for å ta båtene etter havariet i fjor og alt bråket som fulgte. De var det ikke mange av blant alle Fædrelandsvennen spurte om bord.

– Men vi er jo spente likevel. Nå skal vi gi båtene en sjanse og se om de duger, sa passasjer Morten Kristiansen som forsynte seg av gratis kake på jomfruturen.

På broa satt kaptein Kyrre Nygård og var godt fornøyd med sjøegenskapene. – Men nå er det flatt hav, og det er når uværet kommer vi får se. Blant annet går denne med propeller i motsetning til de forrige som gikk på vannjet. Det betyr dårligere manøvreringsmuligheter. Dessuten er Fløyfjell lettere, og blåser dermed lettere av gårde, sier han.

Fløyfjell og Kistefjell skulle vært i gang med ruten tirsdag morgen, men det ble utsatt til ettermiddagen. Årsaken var at arbeidet med å klargjøre kaiene i Finnsnes og Harstad ikke var ferdig. Båtservice-båtene er nemlig lavere enn de forrige hurtigbåtene. Den ombyggingen kostet fylkeskommunen 1,5 millioner kroner å gjøre.

Les mer i papirutgaven i morgen!