TROMSØ: Mer trøbbel for Båtservice-båtene: De kom seg ikke av gårde som planlagt i morges på ruten mellom Tromsø og Harstad. Denne gang er det imidlertid ingen feil med båtene, det er kaianlegget i Harstad som ennå ikke er bygget om til å ta dem i mot.

Fædrelandsvennen er i Tromsø for å være med på jomfruturen med passasjerer som skulle startet i morges klokken sju. Men nå er avgangen utsatt til klokken 1615. – Om vi da kommer oss av gårde i det hele tatt i dag, sier mannskapet ved Kistefjell som ligger ved kai sammen med Fløyfjell. En av de mener forklaringen på at brygga i Harstad ikke er ferdig er fordi «det kom visst noen røde dager de ikke var klar over».

Lavere

De nye båtene fra Mandal er lavere enn de som nå trafikkerer ruten mellom Harstad og Tromsø. At hurtigbåtene ble godkjent av Sjøfartsdirektoratet i mars, kom bardust på for Troms fylkeskommune.

— Vi kunne jo ikke sette i gang ombyggingen av kaianlegget når vi var usikker på om båtene overhodet ville bli godkjente, sier fylkesråd for samferdsel Kari-Anne Opsal. Nå har fylkeskommunen brukt 1,5 millioner kroner på ombyggingen.

I mens foregår det en hissig debatt på nettet av tromsværinger som skriver: «Hvor vanskelig kan det være å få båtene tilpasset en helt enkel landgang? Båtene er jo ikke bygget for Nord-Norge. Funke et annet sted tror jeg nok de kunne, men ikke hær!».

Hvorvidt det i det hele tatt blir avgang i dag, vet man ut over dagen. Det er i alle fall ikke noe å si på været for passasjerene som skal ferdes: Det er flatt hav og blå himmel.

Ny logo

Mandag kom Fløyfjell og Kistefjell hvor begge båtene fikk ny logo. Veolia Transport Norge AS ble nylig kjøpt opp av Transport Holding AS, et selskap som er dannet av fire Veolia-sjefer.