MANDAL: — Dette er en av de største hurtigbåtkontraktene som er inngått på lang tid, sier administrerende direktør Bjørn W. Fjellhaugen i Båtservice Mandal AS.

Verftet skal bygge tre hurtiggående båter for Veolia Transport Nord AS. Fartøyene koster til sammen 160 millioner kroner og skal trafikkere ruten Tromsø – Finnsnes - Harstad. Byggetiden blir inntil 15 måneder.

— Men det er bare begynnelsen. Vi har allerede opsjon på fire båter til, pluss at det ligger innbakt ytterligere en opsjon for hver båt vi leverer. Dette kan bli stort, erklærer Fjellhaugen.

Veolia Transport Nord AS inngår i konsernet Veolia Transport Norge AS, som tidligere het Connex Norge AS. Det igjen er en del av det franskeide, multinasjonale Veolia-konsernet, som er børsnotert i Paris og New York og har 85.000 ansatte i 30 land.

NOK Å GJØRE

Båtservice har for tiden ingen mangel på arbeid, ikke minst fordi verftet i februar fikk kontrakter på totalt 350 millioner kroner: Å bygge et oljevernfartøy til 190 millioner kroner og to såkalte oilcrew-fartøyer til en verdi av 110 millioner kroner. Alle tre skal leveres til Iran.

I tillegg skal de for det norske Rieber-konsernet bygge om to katamaraner som tidligere har gått i trafikk på Vestlandet. De skal brukes til frakting av oljepersonell i Russland, og oppdraget gir kontrakter på 20 millioner kroner. Og: Kystverket har for første gang siden 1978 skrevet kontrakt på nybygg. Arbeidsbåten i stål vil koste 25 millioner kroner, og skal leveres i november.

Disse kontraktene betyr 30 nye medarbeidere. Men nå må de ansatte enda flere.

— Vi har 70-80 mann i dag. Men kontrakten i Tromsø betyr at vi nok må opp i over hundre ansatte, sier Fjellhaugen.

MILJØ

— De nye fartøyene som Båtservice Mandal AS nå skal produsere, er bedre tilpasset dagens behov og ikke minst miljøet. De er mer miljøvennlige enn dagens båter på de rutene kontrakten gjelder for, både når det gjelder størrelse og med tidsriktig konstruksjon i karbonfiber, sier konsernsjef i Veolia Transport Norge AS, Kjetil Førsvoll.