KRISTIANSAND: — Gratulerer, sier Halvard Aglen, havnedirektør i Kristiansand Havn, til kaptein Trygve Gundersen.

— Dette har vært litt spennende, erkjenner kapteinen.

Rundt klokka 11.00 torsdag ble offshore-konstruksjonsskipet Siem Daya 2 koblet til landstrøm i havna på Kongsgård i Kristiansand. Skipet er ett av fem offshoreskip som den senere tiden har fått oppmerksomhet i forbindelse med at hvert av skipene forbruker 3000 liter diesel i døgnet ved kai, og dermed slipper ut forurensende CO2. ## Fra Polen og Sverige

Mange har vært involvert i landstrømprosjektet. Blant andre en servicetekniker fra firmaet som har bygget skipet, verftet Vard i Brattvåg på Sunnmøre, var på plass for å kontrollere at alt gikk som det skulle torsdag. En inspektør fra Polen var også involvert, for å hindre at noe skulle gå i stykker da landstrømmen ble koblet til. I tillegg har elektrikere fra Sverige vært i aksjon.

Saken fortsetter under bilder.

Fra venstre: Audun Øien, "vessel manager" i Siem Offshore, Tore Lillestø, daglig leder for Siem Offshore AS, Trygve Gundersen, kaptein på Siem Daya 2, og Halvard Aglen, havnedirektør for Kristiansand Havn. Foto: Tormod Flem Vegge

— Det er veldig bra at rederiet har funnet en løsning, slik at skipet kan få landstrøm. Det er åpenbart at dette ikke bare handler om å koble til en kabel, kommenterer Aglen.

Kristiansand Havn tilbød Siem Daya 2 landstrøm i desember. Men skipet har kun vært designet for å få landstrøm når det ligger i opplag, med langt lavere spenning det mobile landstrømsystemet på Kongsgård leverer.

En halv million

Kristiansand Havn har spyttet inn rundt 400.000 for å få Siem Daya 2 på strøm, penger som Siem Offshore i utgangspunktet selv skulle betalt i tilkoblingsavgift.

— Selv har det kostet oss mellom 80.000 og 100.000 kroner å få dette til, forteller Tore Lillestø, daglig leder for Siem Offshore AS.

- Sparer dere penger på å benytte strøm framfor diesel?

— Dieselen er billig nå. Vi går kanskje i null hvis vi gjør noen grep for å spare strøm, sier Trygve Gundersen.

— Dette prosjektet er ikke noe vi gjør for å spare penger, men noe vi gjennomfører å være miljøvennlige, understreker kapteinen.

Havnedirektøren sier at Kristiansand Havn vil søke midler fra Enova for eventuelt å utvide tilbudet med landstrøm i Kristiansand.

Den blå konteineren sørger for at Siem Daya 2 får strøm fra land. Det mobile landstrømanlegget skal ha kostet Kristiansand havn rundt tre millioner kroner, ifølge havnedirektøren. Foto: Tormod Flem Vegge