KRISTIANSAND: — Vi har fokus på å forurense minst mulig, sier Trygve Gundersen, kaptein på Siem Daya 2, et såkalt offshore konstruksjonsskip som eies av Siem Offshore.

Både Fædrelandsvennen og NRK Sørlandet har formidlet at de fem offshoreskipene som ligger i havna i Kristiansand bruker 3000 liter diesel i døgnet hver når de ligger til kai, noe som totalt skal forurense like mye som 6500 biler. Det er Miljøstiftelsen Bellona som står bak regnestykket.

- Alle har renseanlegg

Siem Offshore eier kun ett av skipene som ligger til kai, Siem Daya 2. Siem Daya 1 er ikke Siem Offshore sitt ansvar, da skipet nå er solgt til et annet rederi. På begge disse båtene er det installert høyteknologiske rensanlegg som renser dieseleksosen.

Siem Daya 2 eies av Siem Offshore AS. For tiden ligger båten til kai i Kristiansand havn, like ved Color Line. Offshoreskipene i byen har den siste tiden fått kritikk for forurensende eksosutslipp. Foto: Sondre Steen Holvik

— Alle de fem offshoreskipene som ligger i Kristiansand har renseanlegg. Det har jeg fått bekreftet, opplyser Thomas Granfeldt, assisterende havnedirektør.

- Som en katalysator

— Renseanlegget i skipet vårt fungerer på samme måte som en katalysator i en bil. Men renseanlegget vårt er enda mer høyteknologisk enn i biler, et av de beste som finnes for skip. Her renses det bort alle mulige avgasser, forteller Waldermar Wojcik, maskinsjef på Siem Daya 2. Han viser oss rundt på det norskbygde skipet. Fire store Rolls-Royce-motorer kan levere hele 17.000 hestekrefter.

- 75 prosent ved land

Ifølge kaptein Trygve Gundersen kan virkningsgraden til renseanlegget i skipet være opp til 90 prosent når skiper er i full drift ute til sjøs. Ved land renses 75 prosent av avgassene i eksosen bort, når skipet i løpet av et døgn brenner av 3000 liter diesel, ifølge ham.

— På lav belastning, når vi ligger til kai, renser vi bort cirka 75 prosent med vårt anlegg, sier kapteinen.

- Kan ikke bestride utregningene

Tore Lillestø er daglig leder for Siem Offshore AS. Han sier at han ikke kan bestride utregningene til Miljøstiftelsen Bellona, som hevder at de fem offshoreskipene daglig forurenser like mye som 6500 biler.

Denne pumpen er en del av renseanlegget på Siem Daya 2. Eksosen fra dieselmotorene tilsettes blant annet kjemikalier i forbindelse med renseprosessen, der i beste fall 90 prosent av avgassene blir renset bort. Foto: Sondre Steen Holvik

— Men jeg stiller spørsmål ved om Bellona har tatt hensyn til at skip i havna renser eksosen, poengterer han.

Kobles til landstrøm

Neste uke kobles Siem Daya 2 til landstrøm. Selskapet har over lang tid jobbet med å finne en løsning for å få dette til.

— Båten skal flyttes til Kongsgårdsbukta, og neste uke skal den kobles til landstrøm. Vi har investert i kabler og utstyr, og har brukt tid til å finne en løsning som passer for vårt skip, forteller Lillestø.

Waldermar Wojcik, maskinsjef på Siem Daya 2, forteller og forklarer hvordan renseanlegget på det norskbyggede skipet virker. Foto: Sondre Steen Holvik

Trygve Gundersen synes det har blitt litt for mye negativt fokus på offshoreskipene i Kristiansand havn i det siste.

— Folk må ikke glemme alle de positive ringvirkningene disse skipene har for byen. Vi kjøper blant annet vann og diesel i Kristiansand. I tillegg har vi på vårt skip brukt flere hundre tusen kroner på å kjøpe inn proviant. Mannskapet shopper og går på kino i byen. Så det er mye positivt med at vi ligger her, understreker kapteinen.

- Har ikke tatt høyde for renseanlegg

Miljøstiftelsen Bellona opplyser at det ikke er tatt høyde for renseanlegg i offshorebåtene i Kristiansand da forurensingen ble regnet ut.

— Nei, jeg har ikke tatt høyde for at båtene har renseanlegg, sier Jan Kjetil Paulsen, seniorrådgiver i Miljøstiftelsen Bellona.

Jan Kjetil Paulsen, seniorrådgiver i Miljøstiftelsen Bellona. Foto: Miljøstiftelsen Bellona

Det er han som har regnet ut at de fem offshorebåtene i Kristiansand havn har daglige utslipp som tilsvarer forurensingen til 6500 biler.

— Et renseanlegg på et skip vil fjerne store deler av nitrogendioksidene, så hvis skipene har renseanlegg vil det bety en vesentlig reduksjon av den totale forurensingen. Men mengden CO2 er nok den samme som for 6500 biler, sier han.

— Men det er umulig å få et nøyaktig regnestykke når man ikke vet hvilke utslipp hver enkelt båt har, understreker miljøverneren som ivrer for at alle skipene i Kristiansand skal komme over på landstrøm.

— Dette bør være en prioritert oppgave for politikerne, spesielt når vi vet at slike tiltak støttes økonomisk av staten gjennom Enova, sier Paulsen.