— Åtte fartøyer hos oss i Farsund, åtte i Lyngdal og en rigg i Kvinesdal. To eller tre til er på vei inn til Farsund og én til Lyngdal, sier Farsunds havnefogd Tom Egil Ravndal til Fædrelandsvennen.

Det betyr at 17 offshorefartøyer ligger i opplag i Vestfylket, og at flere er på vei inn. Samtidig ligger fem offshoreskip i opplag i Kristiansand og to i Arendal.

I sum: 24 fartøyer, men tallet ser ut til å øke snart.

Sea Trout (til babord) og Sea Falcon er plattformforsyningsskip tilhørende Grimstad-rederiet Deep Sea Supply, mens Western Pride er et forskningsfartøy. Her ligger de i en fjord i Lyngdal og venter på bedre tider. Foto: Kjartan Bjelland

30 dollar fatetAlle har det til felles at de har rømt fra et marked preget av få oppdrag og stort press på ratene. Bakenforliggende årsak er åpenbart oljeprisen, som i skrivende stund ligger så vidt over 30 dollar fatet.

Begrepet «fartøy» spenner for øvrig vidt. De to i Arendal er ankerhåndteringsskip tilhørende Siem Offshore. De er «cold stacked», som betyr at de er klargjort for å bli liggende lenge.

— Det er én eller to mann om bord som utfører nødvendig vedlikehold. Skipene får strøm fra land, slik at maskinene ikke trenger å gå, opplyser Gordon Fuglestad fra Arendal havn.

To større, moderne offshoreskip i Lyngdal. Foto: Kjartan Bjelland

I Kristiansand ligger også klassiske offshorefartøyer, deriblant to Siem-skip som er bygd for å støtte opp om undervannskonstruksjoner, men som Fædrelandsvennen har meldt de siste dagene, holder de seg klare til å rykke ut på oppdrag og har hjelpemotorene i svev.

Moden borerigg

Borte i Fedafjorden i Kvinesdal ligger den 36 år gamle, halvt nedsenkbare boreriggen Bredford Dolphin, tilhørende Fred Olsen Energy. Og blant de åtte fartøyene som Farsunds havnefogd Tom Egil Ravndal melder om, er seks seismikkskip og en stor nordsjølekter.

Flesteparten av de totalt 24 fartøyene er for øvrig «cold stacked».

Ett stort og to mindre, også de i Lyngdal. Foto: Kjartan Bjelland

At aktivitetslavmålet i Nordsjøen samtidig betyr forretningsmuligheter for havnene langs sørlandskysten, bekreftes av hjertesukket fra Mandals havnefogd Olav J. Neset:— Vi har ingen skip i opplag, men skulle gjerne hatt det. Vi har ei ledig kai.

- Forferdelig tragisk

— Om det er god business? Ja da, men så har vi også investert for å kunne ta i mot disse skipene, sier fungerende havnesjef Roy Fredbo i Lyngdal.

Han forteller at de første fartøyene som trengte opplagshavn, var seismikkskip.

Søsterskipene Siem Daya 1 og 2 ligger midt i Vesterhavna i Kristiansand. De er bygd for å hjelpe til med undervannskonstruksjoner ute i havet, men mangler oppdrag. De holder seg imidlertid klare. Foto: Sondre Steen Holvik

— Så kommer riggene og supplyskipene. Vi får tydeliggjort rekkefølgen i det som skjer ute på oljefeltene, bemerker Fredbo. - Dere skal ha flere på vei inn?

— Ett skip er helt sikkert, pluss at vi har følere ute for flere.

- God business, men også tragisk at flotte skip må legges i bøyene?

— Det er jo forferdelig tragisk! bekrefter den fungerende havnesjefen i Lyngdal.