— Dette er viktig for offshoreaktørene og det er viktig for omgivelsene. Vi har hatt rigger og fartøyer inne som har etterspurt landstrøm, sier havnedirektør Halvard Aglen.

Havnedirektør Halvard Aglen er glad for at landstrømmen i Kongsgård nå er på plass. Foto: Reidar Kollstad

I fjor gikk Superspeed over på landstrøm. Det vil si at skipet kan slå av motoren når det ligger til kai. Da kobles strøm til skipet.Nå er et tilsvarende anlegg på plass i Kongsgård. Det består av en konteiner som kan kjøres ut når det kommer rigger eller skip som trenger strøm.

Nabobråk

Det har ikke alltid gått rolig for seg når skip og rigger skal til kai ved havna i Kongsgård/Vige. Da riggen Maersk Resolute lå i Topdalsfjorden i 2008, protesterte naboene.

Siden den gang har de krevd landstrøm.

— Så bra at dette er på plass. Dette dreier seg ikke bare om å hindre støy, men også om forurensing, sier Marianne Dahl, leder i Elgstien Vel.

Investeringen til to millioner betyr at havna leverer strøm opp til en viss effekt (cirka 1000 kw).

Konteineren i bakgrunnen inneholder anlegget som skal levere landstrøm. Ifølge eiendomssjef Trond Sikveland er det mest offshorefartøy som etterspør landstrøm. Her sammen med prosjektleder i Kristiansand havn, Mathias Bernander. Foto: Heida Gudmundsdottir

— For de fartøyene som kan bruke dette, betyr det at de kan slå av aggregatet eller bruke dem vesentlig mindre. Utslippene kan komme helt ned i null, sier Halvard Aglen.

Miljø

Ifølge eiendomssjef i Kristiansand havn, Trond Sikveland, er det mest offshorefartøy som etterspør landstrøm. Men rigger trenger også landstrøm.

Anlegget transformerer strømmen slik at skip kan bruke strøm som blir levert fra land.

Foreløpig er det kun offshore og ferjene som kan bruke strøm.

— Slik blir nok også status framover. Det er utfordrende å finne riktig løsning på de andre stedene. Men etter hvert blir det nok landstrøm også på konteiner og cruise, sier Halvard Aglen.