Fire felt for biltrafikk hører nemlig ikke hjemme i fremtidens miljøby.

— Vi håper å legge bedre til rette for myke trafikanter. Veivesenet skal tegne ut løsninger vi skal diskutere, med ulike varianter av bredde på fortau og sykkelvei, opplyser saksbehandler Elin Aabel Bergland fra planavdelingen i Kristiansand kommune.

Byplanleggerne mener Rundingen på Lund fortjener bedre enn å være et gigantisk veikryss, som det har vært siden E 18 gikk her og ble utvidet til fire felt i 1964.

Stortingets klimaforlik forutsetter dessuten nullvekst i personbiltrafikken for byer som vil motta milliarder fra staten til bymiljøpakker.

Hvor tar de veien?

Målsettingen er at Lundtorv skal bli et urbant strøksom fortettes med høyhus og omrokkeres med trivelige oppholdsarealer på gateplan.

I dag er det veldig mye synsing om hvor folk tar veien.

I denne fasen skal dagens situasjon kartlegges og analyseres. Tre personer er satt til å telle trafikk i morgenrush, midt på dagen og ettermiddagsrush tirsdag og onsdag.

Sentralt i forgrunnen i dette flyfotoet ses Lund torv, området rundt Rundingen som skal utvikles til et urbant strøk. Foto: Reidar Kollstad

— I dag er det veldig mye synsing om hvor folk tar veien. Vi ønsker å få klarhet i hvordan krysset fungerer i dag, altså hvor trafikkstrømmene går og svingbevegelser for gående, syklende, buss og privatbiler, opplyser planleggingsleder Toni Sinnes fra Statens vegvesen.Østerveien er fylkesvei, altså veivesenets ansvar, derfor skal de bistå kommunen i planleggingen påLund torv. De støtter fullt ut målsettingen om å prioritere buss og myke trafikanter.

17.000 biler

By- og miljøutvalget har sendt planprogram forLundtorv ut på høring, som er første trinn i en reguleringsprosess.

- Vil resultatet av tellingen gjøre noen forskjell?

— Da får vi i hvert fall bedre utgangspunkt for å lage løsninger som fungerer, og dimensjonere veinettet riktig, svarer Elin Aabel Bergland.

I de varme månedene inntar syklene for alvor Rundingen, men har lite plass sammenlignet med personbiler. Foto: Arkivfoto

Til tross for at E 18 ble flyttet til Oddernesbroa tidlig på 1970-tallet, harLundtorvbeholdt sitt preg som trafikkmaskin. En telling fra 2013 viste at hele 17.000 biler kjører Østerveien nedenfor Rundingen i døgnet, 11.000 i Marviksveien ovenfor krysset, som har sitt navn etter den tidligere rundkjøringen.

900 busser passerer daglig over Rundingen.

— Når det gjelder buss vet vi bare hvor passasjerene går på, ikke hvor mange som går av på holdeplassene, påpeker Toni Sinnes.

1250 sykler

På Lundsbroa er det et tellepunkt som registrerer antall sykler. I januar var antall passeringer 550 per døgn i snitt, i februar har det økt til 1250, og utover våren stiger andelen jevnt og trutt.

Derfor vil veivesenet foreta en ny telling til våren eller høsten.

I fremtiden blir trolig Lundsbroa forbeholdt buss, gående og syklende. Foto: Arkivfoto

Kristiansand kommune ønsker at innfartsåren til Kvadraturen, Lundsbroa, i fremtiden kun skal være for busser, gående og syklende. Men veivesenet vil ikke stenge denne omkjøringsveien før E 18/39 Ytre ringvei er ferdig utbygd nord for Kristiansand sentrum, tidligst i 2021.

17. mars arrangerer byplanleggerne folkemøte for beboere og grunneiere rundtLundtorv. Det tas sikte på at bystyret vedtar reguleringsplanen til høsten neste år.