Byplanleggerne mener Rundingen fortjener bedre enn å være et gigantisk veikryss.

— I dag er Lund torv utformet akkurat som da E 18 gikk forbi her med 15.000 biler. Fra 1964 ble det anlagt fire felt inn i et stort kryss ved Rundingen, en tid med frislipp av personbiltrafikken, forteller Eirik Martens Svensen, planleder i Kristiansand kommune.

Til tross for at E 18 ble flyttet til Oddernesbroa tidlig på 1970-tallet, har Lund torv beholdt sitt preg som trafikkmaskin.

900 busser passerer i døgnet. 17.000 biler kjører Østerveien nedenfor, 11.000 i Marviksveien ovenfor krysset, som har sitt navn etter den tidligere rundkjøringen.

Lund torv og Rundingen består av mye vei og parkeringsplass. Byplanleggerne ønsker en mer kompakt by med fortetting i bynære strøk, og Lund torv er spesielt godt egnet. Grøntområdet Vabua skal bevares. Foto: Reidar Kollstad

— Urbant pregTorsdag behandlet by- og miljøutvalget planprogram for Lund torv, som er første trinn i en reguleringsprosess.

- Vi vil vitalisere området med et urbant preg, redusere inntrykket av bilkaos og lage en bedre løsning for gående, syklende og buss, påpeker rådgiver Nils Erik Hessen i kommunens eiendomsavdeling, som sitter på Elevine-tomta og den åpne parkeringsplassen ved siden av.

Planprogrammet bygger på den mye omtalte utviklingsplanen for universitetsbyen Kristiansand fram til 2040, laget av Juul og Frost Arkitekter fra København.

De anbefaler å rette innsatsen mot denne brede forbindelsen mellom Kvadraturen og UiA på Gimlemoen, for å trekke byen nærmere UiA - og UiA nærmere byen.

- Bilen ofres på alteret

Lund torv fremheves som spesielt velegnet for fortetting av studentboliger og sentrumsfunksjoner.

Slik er eiendomsforholdene rundt Lund torv. Det røde viser kommunens eiendom, det gule er fylkets vei, mens det blå er på private hender. Foto: Kristiansand kommune

— Men det handler kanskje enda mer om å vitalisere bakkeplanet så det blir hyggelig for folk å være der, få til et stoppested mellom byen og UiA med forretninger og tjenester. Da skal gange, sykkel og kollektiv komme først, mens bilen må ofres på alteret, sier plan- og bygningssjef Venke Moe i kommunen. I dag er det opptil fire biler i bredden på Rundingen. I fremtiden blir det maks to; bussen får eget felt, mens det blir mer bredde til gående og syklende.

- Dere vil tvinge folk ut av bilen?

— Vi vil ha mer effektiv transport og flere mennesker gjennom systemet. I dag er veien dimensjonert til for mange biler, og for få busser, svarer Eirik Martens Svensen.

11 etasjer?

I høyhusutredningen for Kristiansand, som bystyret vedtok før jul, er høyhus definert fra 11 etasjer og oppover.

Her heter det at «høy og tett bebyggelse bør vurderes som ett av flere grep for å styrke Lund torv som byrom. Høyhus kan gi bedre økonomisk grunnlag for å sørge for god kvalitet på nye uterom og gateløp.»

Privatbilene bruker alle fire felt over Rundingen i dag. Slik blir det ikke i fremtiden. Foto: Kjartan Bjelland

– Dette er absolutt et område der vi kan tenke i høyden, få folk til å bo tettere på sentrum uten at det berører Kvadraturens skyline, sa Eirik Dåstøl Langeland (Ap) i by— og miljøutvalget.Grete Kvelland Skaara (KrF) uttrykte bekymring for siktlinjene fra Lund torv til Vabua, og motsatt. Nestleder Petter Benestad fremmet forslag for Lundsbroa:

– Den bør forbeholdes kollektivtrafikk, sykkel og gange. Veldig mange kommer østfra og kjører over Lund på vei til byen, denne trafikken bør heller gå på E 18, mente Venstre-politikeren, men forslaget falt.

– Vi har ikke klart å avdekke at det er så mange som tar denne snarveien, repliserte teknisk direktør Ragnar Evensen.

I midten av mars arrangerer byplanleggerne folkemøte for beboere og grunneiere rundt Lund torv. Det tas sikte på at reguleringsplanen vedtas til høsten neste år.

Må ha Lundsbroa i beredskap

Kristiansand kommune ønsker at innfartsåren fra Lund til sentrum, Lundsbroa, i fremtiden skal forbeholdes busser, gående og syklende.

I fremtiden blir trolig Lundsbroa forbeholdt buss, gående og syklende. Foto: Vegard Damsgaard

Men veivesenet vil ikke tillate dette før E18/39 Ytre ringvei er ferdig utbygd nord for Kristiansand sentrum, tidligst i 2021. — Så lenge Lundsbroa og Dronningens gate er omkjøringsvei for E 18 kan vi ikke det. Lundsbroa er en flaskehals, og plutselige endringer er ikke gunstig for bilistene. Og hvor skal trafikken som i dag går på Lundsbroa flyttes? Oddernesbroa og Festningsgata vil bli enda mer belastet, her er det allerede en tendens til at det stur seg opp på vei inn til byen, sier planleggingsleder Toni Sinnes fra Statens vegvesen.

De skal bistå kommunen i planleggingen på Lund torv, og støtter målsettingen om å prioritere buss og myke trafikanter.