— Det er viktige ting de har gjort for landsdelen. Det gjelder både fengsel, veiselskap og veiutbygging. Selv om det er gjort en tverrpolitisk jobb, skal de absolutt ha ros for det de har fått til, sier Jan Oddvar Skisland (Ap), tidligere ordfører i Kristiansand, (den gang for KrF).

Regjeringen og samarbeidspartiene har en lang skryteliste over det de har fått til etter to år med makten.

Her er regjeringens skryteliste:

  • Nytt veiselskap: Kristiansand får det nye veiselskapet som skal stå for en rekke veiutbygginger. Det betyr mellom 50 - 80 statlige arbeidsplasser fra 2016. * Nytt fengsel: Regjeringen og samarbeidspartiene har blitt enige om at det skal bygges nye fengsler i Froland og Mandal. I tillegg skal fengselet på Evje utvides med 40 plasser.

  • Veiutbygging: Regjeringen og samarbeidspartiene har bestemt at tre strekninger mellom Oslo og Stavanger skal bygges gjennom det nye veiselskapet: E 18 Langangen - Grimstad, E 39 Kristiansand - Lyngdal og E 39 Lyngdal - Ålgård. Noen av strekningene lå allerede inne i Nasjonal Transportplan som den rødgrønne regjeringen fremmet.

  • Sørlandslaben: I revidert nasjonalbudsjett får Sørlandslab 20 millioner. Sørlandsutvalget, som de rødgrønne satte ned, foreslo å bygge testlaboratoriet.

— Jeg skal ikke bortforklare det de har fått til og skjønner at de er fornøyde, men vi er jo spent på å se hvordan oppfølgingen blir, sier Odd Omland, som sitter på Stortinget for Arbeiderpartiet.

Innflytelse

Slik ser arkitektene for seg fengslet på Jåbekk i Mandal. Det nye flertallet på Stortinget ønsker fengsel både i Mandal og Froland, i tillegg til utvidelse på Evje. Foto: HLM arkitektur

Politikerne på borgerlig side er ikke i tvil om hva som er forklaringen på gjennomslaget: På Sørlandsbenken er de sju fra borgerlig side, rødgrønn side har tre.— Med så god representasjon i flertallet, har vi fått optimal uttelling i løpet av to år. Kanskje mer enn det vi kunne forvente. Det sa jeg før valget, og det har vi til de grader fått demonstrert, sier Hans Fredrik Grøvan fra KrF, som sitter i samferdselskomiteen.

Samfunnsforskere gir Grøvan langt på vei rett.

— Jeg er enig i at det er de borgerlige som har lettest for å få ting til i vår landsdel. Det var slik sist vi hadde borgerlig regjering også, da vi hadde Ansgar Gabrielsen og Jon Lilletun i regjering. Når Ap er ved makta, har vi hatt problemer med å få gjennomslag, sier Jon P. Knudsen, senioranalytiker ved Oxford Research.

Skryteliste

Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Agder, Dag Ingvar Jacobsen, forstår at de borgerlige er tilfreds.

Slik kan firefelts E 39 over Mandalselva bli. Hele strekningen mellom Kristiansand - Ålgård skal bygges av det nye veiselskapet. Foto: STATENS VEGVESEN

— De gangene vi har fått gjennomslag, er det ofte når parti som står sterkt her har vært med i regjeringen. Slik som da Jon Lilletun (KrF) var utdanningsminister og vi fikk UiA. Så de har nok noe rett, siden de slipper lettere til med argumentene.Han legger samtidig til at politisk gjennomslag kan ha en rekke forklaringer.

— Minst like viktig er det at Agder har klart å jobbe godt og samlet siden vi fikk E 18. Men det at de borgerlige er så godt representert, kan nok vippe sakene i vår retning.

Østlandet

Jan Oddvar Skisland var tidligere ordfører for KrF.

- Er det lettere for landsdelen å få gjennomslag med borgerlig regjering?

— Spørsmålet er interessant. Vi ser jo at de borgerlige partiene at de står sterkt i vår landsdel. Men ofte er gjennomslag knyttet til enkeltpersoner.

Jon P. Knudsen sier liten interesse fra Ap har vært et problem for landsdelen.

— Vi vet at mange har tatt det opp med partiledelsen. Men partiet har havnet i en situasjon der de ikke gjør det så godt. Ap står tradisjonelt sterkest på Østlandet, Trøndelag og Nord-Norge og det bærer politikken preg av, sier han.

Men han er enig i at enkeltpersoner kan få til mye.

— Ap har hatt Grete Faremo, men bortsett fra henne må vi tilbake til da Jens Haugland var kommunalminister på 60-tallet for å finne noen fra Agder med framtredende posisjoner i Ap. De borgerlige må ta hensyn til representasjon og har gitt både Kjell Ingolf Ropstad og Svein Harberg framtredende verv.

- Mye er videreføring av vår politikk

Kari Henriksen. Foto: FRANK MERSLAND

Selv om Ap gir skryt, er det med forbehold.— Åse Michaelsen (Frp) har gjort en god jobb for Sørlandsbenken, og vi har fått løftet mange saker i fellesskap. En god del av det de har fått til, er videreføring av vår politikk. Men det er jo bra, sier Kari Henriksen (Ap).

Hun viser til at de rødgrønne foreslo sørlandslab, fengsel og å bygge mange av de samme veiene.

Partikollega Odd Omland er ikke enig i at de har lite gjennomslag.

— Ta bare fengselet. Ap fremmet et eget forslag om å bygge fengsel. Jeg opplever at vi blir lyttet til.

Kari Henriksen mener dagens flertall også har gjennomført mye som ikke er noe å skryte av. Når hun blir bedt om å velge en ting, er dette svaret:

— Kommuneøkonomien! Regjeringen gir 12 milliarder i skattelette på bekostning av velferdstjenestene. Nå har Kommunenes Sentralforbund gått ut og sagt at kommuneøkonomien er skral.

- For lettvint å si at vi jobber bedre

— Ja, vi har fått gjennomslag for mye, men det er for lettvint å si at vi jobber bedre på Sørlandsbenken nå.

Det sier stortingsrepresentant og leder for Sørlandsbenken, Åse Michaelsen (Frp).

Sørlandsbenken, fra venstre: Freddy de Ruiter (Ap), Kari Henriksen (Ap), Norunn Tveiten Benestad (H), Ingebjørg Godskesen (Frp), Ingunn Foss (H), Åse Michaelsen (Frp), Svein Harberg (H), Odd Omland (Ap), Kjell Ingolf Ropstad (KrF) og Hans Fredrik Grøvan (KrF). Foto: Kjetil Reite

— Politikerne fra Agder har alltid stått knallhardt på for landsdelen. Men flertallet på Sørlandsbenken har alltid vært blått, og da har det vært vanskelig å få gjennomslag hos en regjering med annen farge, sier hun.- Etter at vi kom i posisjon, er det mye lettere å få gjennomslag i den blåblå regjeringen. Vi møter statsrådene flere ganger i uken, og føler at vi blir hørt. Jeg opplever ikke at vi ble lyttet til i samme grad av den rødgrønne regjeringen, fortsetter Michaelsen.

— Dessuten har vi fått en regjering som ser hvor viktig Sørlandet har blitt, og det er ikke lenger bare sommer, sol og måkeskrik som gjelder. De skjønner at der er en landsdel som står for innovasjon, teknologi og nytenking, og tør å være utradisjonell, sier hun.

Lørdag 27. juni deltok Åse Michaelsen (Frp) på pressekonferansen der samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kunngjorde at Kristiansand får det nye veiselskapet. Hun får skryt fra Ap for at hun som leder av Sørlandsbenken har stått på for at de kan jobbet samlet for landsdelen. Foto: Kjetil Nygaard

— Dessuten har vi i Frp har hele tiden jobbet med vår politikk, og når det gjelder veiselskapet for eksempel, var det er et forslag som ble fremmet av Frp flere ganger under de rødgrønne. Så da vi kom i regjeringsposisjon lå det ferdig i en skuff og kunne realiseres, sier hun. - Men hva skal dere kjempe for nå etter at alle disse seirene er vunnet?

— Ha-ha, vi har alle en lang liste over saker, selv om mange er huket av nå. Selv om vi har fått uvanlig godt gjennomslag disse årene er det en også en utfordring å videreutvikle det vi har fått til. Det må ikke stoppe opp, understreker Åse Michaelsen.